Fotofinlandia 2016: kuinkas sitten kävikään?

Kirjoittanut 15.3.2016

Väärä Kurkku pohti 13.1.2016, onko hyvä ja kiinnostavaa, että Fotofinlandia-kilpailussa säilyy mahdollisuus yllätyksellisyyteen, arvaamattomuuteen: ”Voittaako tällä kertaa DocFoto vai ArtFoto? Jännittävää!” Kuinkas sitten kävikään?

Vielä yllättävämmin! Nyt voittikin PerFoto, albumikuva, peruskuvien peruskuva. Eräiden perussuomalaisten inhoama ”postmoderni tekotaide” ei juhlinut, vaan nyt juhli tuikitavallisuus. ”Käyttökuva” nousi todella kunniaan!

Oliko tarkoitus näpäyttää valokuvataiteen eliittiryhmiä aitauksissaan? Haluttiinko jalkauttaa valokuvataiteen leijuvaa korkeakulttuuria? ”Halusimme valita voittajan, joka edustaa albumivalokuvauksen tyyppiä, sellaista, joka on mahdollista kaikille”, totesi Merja Salo Helsingin Sanomien haastattelussa 5.3.2016.

Fotofinlandian tavoitteeksi ei liene koskaan julistettu valokuvakeskustelun herättäminen. Keskustelu onkin ollut laimeaa. Haluttiinko siihen nyt muutos?

Muutakin ajatuksia herättävää finalistien kattauksesta löytyi. Esimerkiksi oliko mustavalkoinen luontokuvasarjakin huomautus vallitsevalle värilliselle standardiluontokuvien massalle?

Odotetusti löytyi viittauksia pakolaisuuteen ja ehkä vähemmän odotetusti poliittinen viittaus Palestiinan tilanteeseen, molemmat kuin täydentämään Suomen Valokuvataiteen museon ajankohtaista poliittisen valokuvan festivaalia.

Vaihtelevat ja yllätykselliset ratkaisut siis jatkuivat. Piristivätkö ne kisaa? Mitäpä mieltä olet?

Kerro oma mielipiteesi lähettämällä kommentti alla!