100 ±8 ideaa jotka muuttivat valokuvauksen

Kirjoittanut 9.12.2022

Sain käteeni Mary Warner Marienin mainion kirjan 100 ideas that changed photography. Se esittelee nimensä mukaisesti asioita ja ajatuksia, jotka ovat vaikuttaneet valokuvan kehittymiseen. Osa otsikoista on päivänselviä (Linssi, Suljin, Rullafilmi), osa rajatapauksia (Huvimatkailu, Värittäminen, Televisio) ja osa ilman valokuvaakin olemassaolevia (Estetiikka, Moralisointi, Katu, Surrealismi).

Koska tämä kolumni toimii aina hyvässä ja rakentavassa hengessä, alla kahdeksan ideaa jotka teokseen voisi vaihtaa tai lisätä:

1. Apple Macintosh

38 vuotta sitten Steve Jobs nosti pöydälle 7,5 kgn tietokoneen ja koko julkaisumaailma muuttui. Ensin tuli DTP eli lehtien sähköinen taittaminen ja 1990 Photoshop, alkuun ainoastaan Macille.

2. Itselaukaisin tai ajastin

Ajastimen keksimisen jälkeen valokuvaajan ei tarvinnut enää päivystää kameran takana vaan pääsi heilumaan kuvissa muiden mukana.

Tämä vaikutti myös omakuvien syntymiseen.

Etälaukaisimella valokuvaaja pystyy olemaan monessa paikassa samaan aikaan, vaikkapa kotona nukkumassa kun mäyrä tulee haaskalle.

3. Skanneri

90-luvulla kuvaajan parhaaksi kaveriksi tuli skanneri.

Skannerilla negatiivista saa suoraan digitaalisen tiedoston. Alan ykkönen taitaa olla yhä Hasselbladin omistama Flextight, jonka uusinta mallia saa noin 20 000€lla.

2010-luku teki puhelimen kamerasta skannerin: aika moni kuvaa puhelimella pikkukuittinsa verottajaa varten; uusimmat iPhonet lukevat tekstiä suoraan kuvista.

4. Mustesuihkutulostus

Ikuisesta pimeydestä meidät vapautti mustesuihkutulostin.

Ei mene päivää etten ole kiitollinen siitä ettei tarvitse enää ikinä mennä hapon ja emäksen valtakuntaan (lue: haisevaan pimeään koppiin jonka radio on lukittu rinnakkaisohjelmalle).

5. Internet

Eniten valokuvaa on elinaikanamme – tai inhimillisen historian aikana – muuttanut internet.

2011 ilmestynyt Marienin kirja ei ollut vielä nähnyt 2020-luvun kaistanleveyksiä.

Internetistä on tullut paitsi jakelukanava (etätulostuspalvelut, WeTransfer, Flickr) myös julkaisualusta (some, blogit) ja materiaalin lähde (vaikkapa ajankohtainen Penelope Umbricon tuotanto).

Suurella todennäköisyydellä luet tätä kolumnia internetistä, vaikka olisitkin kunnon kansalainen ja tilaisit kotiin Kamera-lehteä (nyt erikoistarjouksessa).

6. Selfie

Tätä lausetta aloitettaessa selfie-hashtagilla löytyy Instagramista 459 miljoonaa kuvaa. Japanilaisten teinityttöjen muoti-ilmiöstä tuli Facebookin myötä maailmanilmiö. Selfie eroaa omakuvasta siinä, että sen tehtävä on ennemminkin paikallistaa ottaja kuin tutkia tämän minuuden syvintä olemusta.

Ei ole niin mahtavaa valtiojohtajaa eikä suurta tapahtumaa, ettei sieltä selfietä otettaisi: esimerkkinä vaikkapa Obaman selfie Mandelan hautajaisissa.

7. Influenssaaminen

Selfien kaupallinen versio on influenssaaminen, mikä tarkoittaa sitä että mainostoimisto siirtyi Janinan kännykkään. Influenssaamista on mm. ruokakuvien postaaminen ilmaisten aterioiden perässä ja lasten kasvamisen myyminen markkinavoimille parin hopearahan tähden.

Influensseriuran päätepiste on OnlyFans, jossa riisuudutaan rahasta.

8. Valokuvakommentit

Parikymppinen poikani käyttää valokuvakommentteja. Hän dm:ää valokuvan Redin metroasemalta sen sijaan, että kirjoittaisi ”Rakas isäni, saatan myöhästyä tovin kovin odottamaltani sunnuntaipäivälliseltä. Nähdään pian, rakas poikasi”.

Valokuvakommentit ovat sukua nuorison suosimille hieroglyfeille, emojeille.

Kirjoittaja on valokuvaaja, jolla on ollut Mac 35 vuotta ja joka ei vieläkään osaa käyttää emojeja.