DJI Mavic Air 2 – Edistynyt yleisdrone

Kirjoittanut 29.10.2020

DJI Mavic Air 2 on monipuolinen vaativan harrastajan kuvauskopteri, jolla saa laadukasta videokuvaa ja teräviä valokuvia.

DJI Mavic Air 2

+
  • erinomainen kuvanlaatu
  • hinta-laatusuhde
  • koko ja paino
-
  • ei esteentunnistusta ylös eikä sivuille
  • 4K -resoluutio ei toimi QuickShotin aikana

Ominaisuuksia

Elokuussa julkaistujen EISA-palkittujen kameroiden mukana oli myös Mavic Air -dronen uusin päivitysversio.

Objektiivin maksimi kuvakulmaksi valmistaja ilmoittaa 84°, joka vastaa kino-objektiivin 24 mm polttoväliä. Valovoima on f/2.8, joka on samalla objektiivin ainoa aukkoarvo. Objektiivissa ei ole automaatti- tai käsitarkennusta ollenkaan. Testin perusteella se on kiinteästi tarkennettu 3 metriin, jolloin terävyysalueeksi tulee 1m – ääretön.

Sonyn valmistaman IMX586-kennon resoluutioksi ilmoitetaan sekä 12 MP että 48 MP. Se on CMOS-tyyppinen, kooltaan 6,4 x 4,8 mm. Erikoinen resoluutioarvo johtuu kennon poikkeavasta rakenteesta. Siinä on sovellettu Quad Bayer -pinoamista, jolloin neljä vierekkäistä pikseliä toimii yhdessä, ja niille on yhteinen värisuodatin. 12 MP resoluutiolla saavutetaan tavallista paremmat kohina-arvot, ja 48 MP resoluutiolla tulee kuvasta terävämpi kuin 12 MP kuvasta suoraan interpoloimalla. Valmistajan mukaan voi Quad Bayer -rakenteella myös saavuttaa tavallista laajemman dynamiikan, koska valotusautomatiikka voi järjestää pikseliryhmille eri ISO-herkkyydet, yhdellä valotuksella.

Lentoajaksi täyteen varatulla akulla luvataan 34 minuuttia. Jos lennätetään olosuhteissa, joissa drone joutuu tekemään korjausliikkeitä esim. tuulenpuuskien tai ilmapyörteiden takia, lentoaika lyhenee jonkin verran.

Kameran kuvanvakaajana on gimbal-tyyppinen 3-akselinen mekaaninen ripustus. Sen tarkoitus on korjata huojunnat, tutinat ja tärinät. Kameran tilttaus hoituu kauko-ohjaimen komentopyörällä ja gimbalin välityksellä, ja sen herkkyyttä ja nopeutta voi säätää etukäteen menuvalikosta. Tilttauskulma on tehdassäätöisesti 0-90° ja laajennettuna 24-90°.

Paras videokuvan resoluutio on 4K-tallennuksella 3840 x 2160 pikseliä, (60p, H.264). Full HD:n 1920 x 1080 -resoluutiolla pääsee puolestaan tekemään 4x ja 8x -hidastuksia. Videota voi kuvata myös laajennetun dynamiikan HDR-tilassa, mutta silloin on suurin kuvataajuus 30p.

64 GB muistikortille mahtuu 4K-videota tunti ja 25 minuuttia, kun Full HD -resoluutiolle voi kuvata hiukan yli 4 tuntia.

Valokuvaukseen on käytössä vaihtoehtoisesti 12 tai 48 MP resoluutiot, eli 3000 x 4000 tai 6000 x 8000 pikseliä. Tallennus tapahtuu silloin joko JPEG-formaattiin tai sekä DNG- että JPEG-formaattiin. 64 GB muistikortille mahtuu 48 MP resoluutiolla 2132 JPEG-valotusta ja JPEG/DNG -yhdistelmiä 555 kappaletta.

Mavic Air 2 osaa väistellä eteen tulevia esteitä. Se on varustettu Active Track 3.0 -automatiikalla, joka pystyy seuraamaan likkuvaa kohdetta samalla kun APAS 3.0 Obstacle Avoidance -ominaisuus tutkii ympäristöä ja ohjaa korjausliikkeet. Point of Interest 3.0 puolestaan on toimintatila, jossa kohde pysyy kuvan keskellä samaan aikaan kun drone tekee kaarrosta tai toteuttaa valmistajan laitteelle ohjelmoimaa hallittua liikettä.

Dronen Spotlight 2.0 osaa myös pitää kohteen lukittuna keskelle ruutua, vaikka se liikkuisi.

Lisäominaisuutena videokuvaukseen on DJI Fly -sovelluksessa valikoima valmiiksi ohjelmoituja kamera-ajoja, yhteiseltä nimeltään QuickShots:

  • Rocket kuvaa suoraan alapäin, kun drone nousee suoraan ylöspäin. Suurin mahdollinen korkeus on 5 kilometriä, mutta yli 120 metrin lentokorkeuteen tarvitaan viranomaisen lupa.
  • Dronie on selfiekuvausta varten. Kopteri pitää pääaiheen videokuvassa, samalla perääntyen ja ottamalla korkeutta.
  • Circle pitää pääaiheen kuvan keskellä, ja samalla drone kiertää sen ympäri ympyränmuotoisen radan. Etäisyys kohteeseen on säädettävissä n. kolmesta metristä aina 120 metriin.
  • Helix käyttäytyy kuin Circle, mutta lentorata on spiraalinmuotoinen. Etäisyys kuvattavaan kohteeseen siis kasvaa videokuvauksen aikana.
  • Boomerang on Circle-modesta kehitetty versio. Sen avulla drone etenee lähikuvausetäisyydestä kauemmas ja korkeammalle, ja palaa elliptinmuotoista lentorataa takaisin lähtöpaikkaan.
  • Asteroid kuvaa kuten Rocket, mutta lentoradan huipulla se ottaa 360° laajuudelta valokuvia ja yhdistää ne pallon muotoiseksi kuvaksi ja liittää sen videon häntään kun videoleikkeen tiedostot ladataan DJI Fly:ssa.

QuickShot -kamera-ajot helpottavat näyttävien videoleikkeiden kuvaamisessa, mutta drone ei osaa silloin väistellä esteitä. Videokuvan resoluutio on Full HD -tasoista.

Peruspaketti, johon kuuluu dronen lisäksi ohjain, varapotkureita, tarpeelliset kaapelit, 64 GB muistikortti ja erillinen laturi, maksaa n. 850 euroa. Paremmin varustettu paketti, DJI Mavic Air 2 Fly More Combo, maksaa pari sataa euroa enemmän ja silloin saa dronen ja muistikortin mukaan kolme akkua ja niille lataustelakan, tusinan verran potkureita, topatun kuljetuslaukun ja videokuvaajalle tärkeän harmaasuodinsetin.

DJI Fly -sovellus ja kauko-ohjain 1. Varoitus- ja huomiotekstit 2. Akun varasutila, jäljellä oleva lentoaika, signaalin voimakkuus, GPS-tiedot, menuvalikko. 3. Esteentunnistuksen tila, dronen takaisinkutsu. 4. Video/valokuvauspainike 5. Nousu/laskunopeus, lentonopeus, korkeus ja etäisyys lähtöpaikasta. 6. Muistikortin jäljellä oleva tallennustila, automaatti/manuaalivalotussäädöt 7. Ohjausvipu: nousu/lasku, kiertoliike vasemmalle ja oikealle (myös väliasennot käytössä). 8. Ohjausvipu: lentosuunta eteen/taakse ja vasemmalle/oikealle (myös väliasennot käytössä). 9. Ohjelmoitava näppäin, tehdassäätöisesti laskeutumisvalo ja sen tunnistimet. 10. Valokuvaus/videokuvaus -vaihtonäppäin. 11. Dronen palautus lähtöpaikkaan. 12. Ohjainsäätöjen ja lento-ominaisuuksien herkkyys, 3 asentoa. 13. Kauko-ohjaimen virtakatkaisin 14. Kauko-ohjaimen akun varaustila.

Havaintoja

Mavic Air 2:n ohjaimessa on kolme säätöä dronen toimintaherkkyydelle ja nopeuksille: T (tripod), N (normal) ja S (sport). Tripod nimensä mukaisesti vakauttaa lentoa ja vähentää nopeuksia. Normaaliasennossa voi tehdä asiat vauhdikkaammin, ja esteiden välttäminenkin vielä toimii. S-asento sallii kopterin lennättämisen täydellä nopeudella, mutta suojausautomatiikat putoavat pois päältä. Kopterissa on tunnistimet eteen, taakse ja alas, ja niiden reagointietäisyydet voi säätää ohjaimen menuvalikosta vaikka kesken lennon. Maksimietäisyydet, johon tunnistimet vielä reagoivat ovat useita kymmeniä metrejä. Ikävä vain, että sivuille ja ylöspäin ei esteen tunnistusta ole. Koska kamera ei käänny sivusuuntaan kuin kuvanvakaajan korjausliikkeiden verran, pitää dronen lentää kylki edellä silloin kun tehdään sivuttaisia kamera-ajoja.

Dronen lennättämistä kannattaa harjoitella hyvin. Mitä esteettömämpi paikka, sen vähemmän tulee sydämentykytystä kun drone ei käyttäydykään ihan sen mukaan kuin ohjaimia säätämällä kuvittelisi.

Ilmailua ja pienkoneella lentämistä harrastaneelle on lentotaidosta jopa haittaa. Jos lihasmuistiin on jäänyt ohjausliike, jolla lentokoneen keulan saa nousemaan – siis vetämällä ohjaussauvaa taaksepäin – saa huomata että samaa virkaa hoitava vipu vaikuttaa dronen ohjaimessa juuri päinvastoin! Ohjaimien vipujen tehtäville löytyy onneksi useampi perusjärjestys suoraan menuvalikosta, ja lisäksi säädöt ovat käyttäjän ohjelmoitavissa.

Näyttävien videoleikkeiden tekeminen vaatii luovaa ajattelua, kun taas varsinainen lennättäminen on puhtaasti tekninen suoritus. Dronekuvaajalta nuo kaksi maailmaa vaativat henkiseltä kapasiteetilta kaiken, ja molemmilta aivopuoliskoilta yhtä aikaa. Ennen kuvaamisen aloittamista on hyvä tehdä lentosuunnitelma. Jos lentoreitti on mutkitteleva, tai vaikka hitaasti kaartava niin että lentokorkeutta ja -nopeutta muutetaan samalla kertaa, kannattaa tarkistaa etäisyydet ja korkeudet etukäteen. Dronessa on automatiikka, joka osaa toistaa kertaalleen lennetyn reitin sisäänrakennetun kompassin ja GPS:n avulla. Toistoja voikin sitten tehdä niin, että jatkossa pääsee keskittymään varsinaiseen työhön eli kuvaamiseen.

Dronen mukana tulevat potkurit ovat valmistajan mukaan meluttomia. Näin hyvillä tehoreserveillä varustettu drone on todellisuudessa äänekäs. Se herättää huomiota lentäessään, ja sivullisten närkästyksen voi usein aistia vaikkei kukaan sanoisikaan mitään negatiivista. Ilmassa leijuva kamera herättää myös epäluuloja. Suojaetäisyyksiä yksityisalueille kannattaa kunnioittaa.

DJI Mavic Air 2 käyttövalmiina 1. Myötäpäivään pyörivät potkurit. 2. Vastapäivään pyörivät potkurit. 3. Vaihdettava akku, 3500 mAh, 11,55 V. 4. Tukijalka, sisällä antenni. 5. Esteentunnistin. Yhteensä kaksi eteen, kaksi taakse, kaksi alaspäin. 6. SD-muistikortin kotelo, tuuletusaukko. 7. Gimbal-ripustettu kamera, 24 mm kinovastaavuus, 1/2” CMOS Quad Bayer -kenno. 8. Lentovalo, väritunnisteella, yksi jokaisessa roottorissa.

Kokeilemaan

Uuden laitteen käyttöönotto on mutkatonta: otetaan kopteri ja apulaitteet pakkauksistaan, poistetaan suojateipit, avataan roottoreiden tukivarret oikeisiin asentoihinsa, asennetaan potkurit ja akun lataamisen jälkeen onkin Mavic Air 2 käyttövalmis.

Siis periaatteessa näin.

Kauko-ohjaimen näytöksi täytyy valita älypuhelin, joka on yhteensopiva tähän tarkoitukseen.

Peruslaitteena käyttämäni iPhone SE on kätevän kokoinen, mutta sen 4” näyttö osoittautui aivan liian pieneksi tähän tarkoitukseen. Avuksi löytyi yli 4 vuotta vanha Samsung Galaxy S7 Edge, jonka 5,5” näyttö sopi kuin nakutettuna kaukosäätimen pitimeen. Älypuhelimen ei tarvitse olla viimeisintä mallia, ja koska se palvelee puhtaasti näyttönä ja kuvagalleriana, ei siinä tarvita edes SIM-korttia käytön aikana. Listan yhteensopivista kännyköistä löytää DJI:n kotisivulta.

Puhelimeen pitää toki voida ladata etäkäyttöohjelma eli DJI Fly -sovellus.

Vaikka tabletti ei kokonsa puolesta sovikaan kauko-ohjaimen kanssa käytettäväksi, kannattaa sovellus ladata siihenkin, syystä että opetusvideot ja kartta ovat silloin helpompia seurata.

DJI on siis varustanut sovelluksen opetusmateriaalilla, jossa kerrotaan laitteen ominaisuuksista ja annetaan myös tärkeätä tietoa käyttöturvallisuudesta ja lennättämisen viranomaisrajoituksista.

Kun drone ja kaukosäädin asetaan ensimmäistä kertaa kättelytilaan, DJI vaatii että käyttäjä rekisteröityy. Tämä tapahtuu syöttämällä sähköpostiosoite tai puhelinnumero asianmukaiseen kenttään. Jos kopterille tai ohjelmalle on tullut uusia päivityksiä, ne voi nyt asentaa.

Lennätyksen aloittaminen on yksinkertaista. Drone asetetaan tasaiselle alustalle avoimelle paikalle,

painetaan lentoonlähtönappia, ja muuta ei tarvitakaan. Jos lennätyspaikalla on lentokorkeuteen liittyviä rajoituksia, tästä kertova viesti ilmestyy näyttöön ja ilmoitus kuuluu myös puhuttuna kännykän kaiuttimesta. Jos ollaan lentokieltoalueella, laite ei edes suostu nousemaan ilmaan.

Startin jälkeen drone jää paikalleen leijailemaan, reilun metin korkeuteen. Jos ohjaimeen ei koske, drone pysyy paikallaan ilmassa niin kauan kuin akussa riittää virtaa, eli n. puolen tunnin ajan. Sen jälkeen se laskeutuu samaan paikkaan mistä se lähtikin.

Drone tallentaa lähtöpaikan aina muistiinsa kun sen lähettää ilmaan, ja se osaa palata takaisin kauempaakin, koska automatiikka tarkkailee akun käyttöaikaa ja aloittaa paluulennon kun virtaa vielä riittää turvalliseen laskeutumiseen. On tärkeätä, että lähtöpaikka on esteetön varsinkin ylöspäin, koska palatessaan kopteri on pulassa jos startti on tapahtunut vaikka katoksen alta.

Jos vahinko kuitenkin tapahtuu ja kopteri törmää esteeseen niin että se rikkoutuu toimintakyvyttömäksi, on valmistajalla tällaisten tilanteiden varalle tarjolla laitevakuutus, DJI Care Refresh Service. Se korvaa vuoden takuuaikana kaksi laiterikkoa. Vakuutusmaksu on 79 euroa, samaten omavastuu ensimmäisestä vahingosta. DJI Care ei korvaa dronen eli lennättäjän aiheuttamia vahinkoja, joten laajennettu kotivakuutus on syytä pitää voimassa. Kannattaa lisäksi muistaa, että esim. ihmiseen törmätessään laite voi aiheuttaa vahinkoja, joita mikään rahasumma ei riitä korvaamaan.

Kohina-arvot

12 MP -resoluutio

häiritsevä ISO 3 200–6 400

kohtuullinen ISO 800–1 600

hyvä ISO 100–400

48 MP -resoluutio

häiritsevä ISO 1 600–3 200

kohtuullinen ISO 1 600–800

hyvä ISO 100–800

DJI Mavic Air 2
Drone
Paino570 g
Koko koottuna / avattuna180 x 97 x 74 mm / 183 x 253 x 77 mm
Suurin leveys avattuna, kulmittain483 mm
Maksimi nousunopeus4 m/s
Maksimi laskeutumisnopeus3-5 m/s
Maksimi lentokorkeus5000 m
Maksimi lentoaika34 min
Maksimi lentomatka18,5 km
Maksimi lentonopeus5 / 12 / 19 m/s
Maksimi vastatuulen nopeus8,5 – 10,5 m/s
Maksimi kääntymisnopeus250°/s
Leijunnan tarkkuus anturiseurannassa0,1 m pysty- ja vaakasuunnassa
Leijunnan tarkkuus GPS-seurannassa0,5 m pystysuunnassa, 1,5 m vaakasuunnassa
GPS / kompassiKyllä / kyllä
Sisäinen muisti8 GB
LiPo 3S-Akku
Kapasiteetti3500 mAh
Jännite11,55 V
Paino198 g
Kamera
Kenno Sony IMX586 Quad Bayer 1/2” (6,4 x 4,8mm) CMOS 12/48 MP
Objektiivi84° (24 mm) f/2,8
Terävyysalue1 m – oo
ISOVideo: 100-6400, valokuva: 100-6400 (12 MP), 100-3200 (48 MP)
Maksimi valokuvaresoluutio48 MP, 8000 x 6000 pikseliä
Sarjakuvausnopeus3 / 5 / 7 ruutua s. (12 MP)
Panoraamaresoluutiot (valotuksia)Pysty (3x1) 3328x 8000 pikseliä
Laajakuva (3x3) 8000 x 6144 pikseliä
180° panoraama (3x7) 8192 x 3500 pikseliä
360° tallennus (3x8 +1) 9192 x 4096 pikseliä
Valokuvan tallennusformaatitJPEG / DNG (RAW)
Videoresoluutiot ja tallennusnopeudet4K UHD: 3840 x 2160 24/25/30/48/50/60
2,7K: 2688 x 1512 24/25/30/48/50/60
FHD: 1920 x 1080 24/25/30/48/50/60/120/240
4K UHD HDR: 3840 x 2160 24/25/30
2,7K HDR: 2688 x 1512 24/25/30
FHD HDR: 1920 x 1080 24/25/30
Gimbal
Kuvanvakaaja3-akselinen
Tilttauskulma-90° - 0° ( -90° - 24° )
Kuvanvakaajan tarkkuus+- 0,01°
Kauko-ohjain
LiitännätApple Lightning, Micro USB, USB-C
Maksimi älylaitteen koko180 x 86 x 10 mm
Käyttölämpötila-10° - 40° C
Akunkesto240 min.
SD-kortti
Tyyppi, maksimikapasiteettiMicro SD, enintään 256 GB
TallennusluokitusUHS-1 Speed Grade 3

Ohjeita, kieltoja, rajoituksia

Dronelennätys on tulossa tiukemman viranomaisvalvonnan alaiseksi. Vuoden loppuun asti voi lennätellä aika vapaasti, mutta siirtymäajan jälkeen, kun EU-määräykset tulevat voimaan, pitää laite rekisteröidä, ja käyttäjällä on oltava koulutus dronen lennättämiseen ennen kuin lennätyslupa heltiää. Rajoitukset lennätyspaikoista vaihtelevat dronen painon mukaan. Mitä painavampi laite, sen kauempana ihmisistä se saa lentää.

Ajantasaista tietoa saa osoitteesta www.droneinfo.fi

Katso testivideot:

DJI Mavic Air 2 – Autiotalo

DJI Mavic Air 2 – Bumerangi

DJI Mavic Air 2 – Graffiti

DJI Mavic Air 2 – Kallahdenharju

DJI Mavic Air 2 – Laituri

DJI Mavic Air 2 – Laskeutumisvalo

DJI Mavic Air 2 – Lintupönttö