Draaman kaaren käännekohta

Kirjoittanut 29.11.2018

Miten saadaan dynamiikkaa ja draamaa kuvaesityksiin, sitä pohdittiin Kameraseuran Av-illassa.

Dramaturgi, ohjaaja ja käsikirjoittaja Henriikka Himma vieraili syyskuun Av-illassa kertomassa draaman kaaren eri vaiheista. Edellisen näyttämöteoksen yhteydessä valokuva astui Henriikka Himman elämään. Teos käsitteli kauneutta.

– Siinä yhteydessä juttelin paljon valokuvaajien kanssa. Pohdimme kuvan tematiikkaa, mitä tarkoittaa, kun identiteetti muuttuu kaksiulotteiseksi ja pinnan kautta käsiteltäväksi.

Himman mukaan kuvasarjaan voi jättää tilaa, jonka katsoja itse täyttää.

– Mielestäni sarjakuvat toimivat hyvänä esimerkkinä, miten tarinaa kuljetetaan ja katsetta ohjataan. Kuvat saattavat yllättää rinnastuksillaan ja ristivalotuksillaan. Sarjakuvista voi oppia dramaturgiaa, Himma vinkkaa.

Valokuvissa vaikuttavina tekijöinä toimivat värit, rajaus, kuvakulma ja etäisyys, av-esityksessä myös musiikki.

– Hyvä esimerkki on elokuva Hohto ja sen monitasoinen musiikki, Himma mainitsee.

– Mielenkiintoisempaa on, jos ääni kulkee omaa dramaturgista raitaansa. Toisinaan äänimaisema ja kuva voivat olla ristiriidassa. Tällöin syntyy eri tulkintoja ja jännitteitä.

Materiaalin kerääminen ja kriittinen vaihe vuorottelevat koko työprosessin ajan. Keräysvaiheessa on hyvä antaa tilaa intuitiolle ja leikkimielisyydelle, kriittisessä vaiheessa palataan aiheen ja teeman pariin, mietitään, mikä kuva on oleellisesti tärkeä tarinan kannalta.

– Alkaa ns. kill your darligs, eli luovu lempikuvistasi -vaihe. Kun teos alkaa elää omaa elämäänsä ja ottaa ensimmäiset haparoivat askeleensa, voi lähinnä seurata, mitä teos tarvitsee. Eräänlainen synnytysprosessi sekin, esikoistaan odottava Himma naurahtaa.

Dramaturgiaa voi nähdä mm. elokuvissa ja arkkitehtuurissa. Tarinassa ristiriita toimii dynamona, ja eteenpäin kulkeva draama herättää katsojassa aina uusia kysymyksiä, kun edellisiin on vastattu.

Peripeteia, draaman kaaren kliimaksi ja käännekohta, vaikuttaa tarinan loppuratkaisuun. Freytagin luomaa draaman kaaren mallia voi soveltaa myös kuvaesityksiin.

Marraskuussa perustetussa Av-illan työpajassa käsikirjoittaja Martti Korpijaakko opastaa draaman kaaren rakentamisessa ja tarinan kerronnassa. Työpajaan osallistuneiden av-esitykset esitellään tammikuun kerhoillassa.

– Uskon, että saadaksemme valokuviin sisältyvän tarinan paremmin välitettyä, av-ohjelmia tarvitaan tässä lisääntyvän visuaalisuuden maailmassa, Av-illan vetäjä Jukka Toivio painottaa.

Kameraseura | Av-ilta | Helsinki|