Voittaako skanneri vai paljelaite? Vertasimme kahta filmien digitointimenetelmää toisiinsa.
Voit tehdä digitoinnin monella tavalla. Nyt kokeilemme valmista yhdistelmää, jolla diakuvien ja negatiivien digitointi sujuu melko näppärästi.
Tämä artikkeli on tilaajille
Kirjaudu sisään tai osta käyttöoikeus palveluun. Painetun lehden tilaajana sinulla on lukuoikeus artikkeliin – valitse Kirjaudu.
Värinegojen digitointi kameralla on hankalaa, koska kunnollisia ohjeita ei niiden muuntoon positiiviksi ole. Skannerien mukana tulee yleensä valmiit profiilit eri filmityypeille.
Mustavalkoisten sekä Kodachrome filmien kanssa skannerien pölyn/roskanpoisto systeemit eivät käytännössä toimisikaan.
Olen itse digitoinut 13000 diaa kuvaamalla ne makrolla suoraan projektorin kuvaportista edestä päin. Siis ilman projektorin optiikkaa. Tällöin yhden lippaan digitointiin menee n. 2sek/kuva. Kuva on kennolla nurinpäin, mutta sen saa käännettyä (vertikaali flip) kuvankäsittelyohjelman makrolla (action) koko massalle kerralla. Kun vielä kytkee kameran tietokoneeseen ja käyttää jotain Tethered shooting ohjelmaa (EOS Utility, Lightroom …) apuna, niin tiedostot tallentuvat koneelle automaattisesti. Tällöin kuvat voi myös nimetä siten että yksittäisen dian voi myöhemmin löytää helposti. Eli nimeksi lippaannimi_dianpaikkanro. Juokseva numero täytyy tietty päivittää jokaisen lippaan aluksi.
Ai niin. Olen joitain parempia dioja digitoinut maksimilaadulla käyttäen Nikon ES-1 kopiontilaitetta. Se on alunperin suunniteltu filmiaikana 50mm makrolle ja mutta sitä voi käyttää myös digikameroissa. Croppikennoisilla tarvitaan kuitenkin hieman lisää pidennystä esim. step-up renkailla. ES-1 sopii kaikkiin 52mm kierteillä oleviin optiikoihin valmistajasta riippumatta eikä siinä ole mitään linssiä. Kaiserilta taitaa löytyä vastaava laite. Valaisuun olen tällöin käyttänyt kameraan kiiinnitettyä salamaa, joka valaisee dian takana reilun metrin päässä olevan valkoisen paperin . Kun kamera ja kopiointilaite on yksi kokonaisuus, niin tärähdysvaaraa ei ole. Lisäksi hankalmmissa dioissa olen käyttänyt exposure blendingiä, jolla saa tumman pään auki.
Hei, mielenkiintoista. Minulla on nyt noin 6500 dia-kuvaa digitoitavana. Olisin mielenkiinnolla halunnut saada lisäopastusta, miten olisi paras aloittaa itse työ!
Onko mahdollista saada lisäinfoa?
Yst terv pertti