Olipa kerran luontokuva

Kirjoittanut 14.11.2016

Ammattiluontokuvan lyhyt historia: nousu, uho – ja …?

Olipa kerran muutama, joilla oli aikaa, taitoa ja sisua. Ja pelit ja vehkeet. Karhut, kotkat ja lennossa muutkin linnut tallentuivat heidän harvinaisiin otoksiinsa, suurin ponnistuksin ja kustannuksin. Noita harvoja ihailtiin sijaiskärsijöinä ja sankareina. Heidän kuvistaan maksettiin hyvin.

Tulipa digi ja halvat huippuvekottimet kaikkien ulottuville. Ja erinomaisten luontokuvien massiivinen tulva. Nopeat söivät hitaat – tai ainakin ehtivät myydä kuviaan ennen muita. Puolinopeat onnistuivat harvemmin, hitaat tuskin lainkaan tai eivät edes yrittäneet. Tai yrittivät, mutta palkkiostaan tinkien. Kaikkien kuvat olivat loistavia. Kaikilla oli petokuvia, sankaruus kärsi.

Lehtikuvaajien talousahdinko kertautui ammattiluontokuvaajillekin: kuvista maksettiin yhä vähemmän. Tuskailu yltyi. Mietittiin, voitaisiinko luonnonlakia mitenkään kumota – lakia kysynnästä ja tarjonnasta.

Entä yleisö? Jo 2020-luvulle tultaessa moni luontokuvailtojen katsoja ilahtui: ”Hei, minullahan on paljon samanlaisia kuvia ja parempiakin!”. Monia muita kuvien puuduttava toisteisuus kyllästytti. Toisia se paremminkin mukavasti rauhoitti tai tuuditti, kuten hyvän kitschin kuuluukin. Heidän rauhaansa saattoi rikkoa vain kuvan erilaisuus, esimerkiksi ihmisen näkyminen häiritsevänä kuvassa, vaikkapa sateenvarjon kanssa tai syyllisyytenä kyyn yliajosta.

… tuhoko?

Hävisivätkö kaupalliset markkinat, kun kaikilla oli luontokuvia ad nauseam? Eivätpä sentään! Luonnonlaki kyllä pysyi, mutta pelastus löytyi: nyt kiinnostusta luotiin moniaistisella virtuaalisella tai lisätyllä todellisuudella.

Vanhalle aikoinaan ”aidoksi” kuvitellulle luontokuvalle naureskeltiin hyväntahtoisen säälivästi. Ulkokohtaisesti rekisteröivän kuvan sijaan tarjottiin katsojalle tosi- ja yliaitoutta tehotuottavia elektronisia laitteita. Häkkyrät päähän vain!

Nyt asiakas oli takuuvarmasti syväelämyksellinen kokija – ja enemmän: itse ajatuksineen luontokuvan sisällä, sen välttämättömänä rakenneosana! Hän ei kulkenut luonnossa, vaan erinomaisesti ohjelmoitu luonto kulki hänessä! Vihdoinkin oli voitettu ulkopuolisuuden kirous!

Markkinat elpyivät pian – taas aluksi vain harvoille vikkelille ammattilaisille. Sitten massatuotanto halpuutti uudet elektroniset laitteet, ja versiosta 4.0 alkaen saatiin harrastajajoukkojenkin ulottuville EmotionShop-ohjelmistot. Älyrobotit laativat niissä kokonaisvaltaiset luontoelämysalustat. Ei enää vaivalloista fyysistä rämpimistä, klikkaus riitti!

Ammattilaisten oli taas yritettävä erottautua harrastajista. Työlästä se oli, luonnonlaki toimi.

Alan yhdistys järjesti Vuoden Luontoelämys- kilpailuja (VLE). Tarvittiin luotettavia tuomareita, joilla tiedettiin olevan tarkat aistit. Manipulaatiokielto oli nimittäin ehdoton: elämysteos, jonka aitoa hajua tai makua oli lisätty, poistettu tai muutettu, hylättiin. Aitous säilyi.

Sen pituinen se – ehkä.

Vai mitä sinä olet mieltä? Kerro mielipiteesi kirjoittamalla kommentti alla!