Retrojunalla perusarvoihin?

Kirjoittanut 7.12.2016

Joulu on perinteen ja retron juhlaa.

Joulun alla tulee mieleen, että kunnioitetaanko valokuvataiteessa riittävästi perinteisiä arvoja. Onko uusien lyhytkäyttökuvien vimmaisessa postmodernissa tavoittelussa menty jo tolkuttomuuksiin: kuvitellaanko mitä tahansa ennen näkemätöntä paremmaksi kuin klassiset hyveet omaavaa? Onko rajoja kaatava ”poikkitaide” polkenut alleen aidon valokuvauksen? Onko keisar… ei kun joulupukilla uudet vaatteet?

Postmodernismi merkitsee monelle ihanaa luovaa vapautta. Taidettahan ei tee väline, ja vasta sulautuminen muuhun kuvantekoon legitimoi valokuvauksen taiteena.

Toisille postmodernismi merkitsee sitä vastoin ahdistavaa kaaosta. Mihin voi enää luottaa? Tuhotaanko valokuvan ominaislaatu? Miksi joulu tehdään muovista ja saako havun tuoksua kohta edes spray-pulloissa?

Siitä tunteestako versoo retrobuumi, joka valokuvataiteessakin näkyy? Aiheita ja innoitusta mieluummin haetaan vanhasta maalaustaiteesta kuin luodataan tai luodaan taiteen tulevaisuutta.

Saatetaan ihannoida vaikkapa 1950-luvun valokuvien värisävyasteikkoa. Tai innostutaan uusista mustavalkoisista ”pönötyskuvista”, jotka muistuttavat 1800-luvun studiokuvia. Niissä mallien oli pakko olla pitkään hiljaa jäykästi paikallaan. Enää ei ole pakko. Silti luodaan samanlaisia jäykkiä kuvia, mutta nyt jopa jättikoossa ja uuteen nostalgiseen arvoon nostettuina. Vanhanaikaisina, uudenaikaisin taidepuhein.

Ovatko nämä valokuvataiteilijat pettyneet linjattomuuteen, perusarvojen hylkäämiseen, ”postmoderniin tekotaiteeseen”? Onko kyseessä tietoinen ryhtiliike? Vai arka eskapismi, pako uudesta ja epävarmasta ajasta vanhaan ja turvalliseen maailmaan?

Taiteenhan tulisi kurkottaa kuuseen, mutta eikö uskalleta? Vai uudet luovat ideatko sieltä katajikosta puuttuvat?

Hyvää Joulua!