Tunnistatko itsesi?

Kirjoittanut 21.6.2017

Miten sinä suhtaudut uutuuksiin? Epäiletkö niitä? Vai oletko ensimmäisten joukossa jonottamassa myymälän ovella tai jättämässä ennakkotilauksen?

Sadan vuoden aikana valokuvausala on kokenut tuhansia pieniä uutuuksia ja muutamia isoja, järisyttäviä innovaatioita. Markkinointiviisaat ovat tutkineet ihmisten suhtautumista innovaatioihin ja päätyneet seuraavaan luokitteluun.

Innovoijat – 2–3 % väestöstä: uskaliaita, koulutettuja, käyttävät useita informaation lähteitä.

Varhaiset omaksujat – 10–15 % väestöstä: sosiaalisia johtajia, suosittuja, koulutettuja.

Varhainen enemmistö – 30–35 % väestöstä: vastaanottavaisia tultuaan vakuuttuneiksi innovaation omaksumisen hyödyistä, useita eri sosiaalisia kontakteja.

Myöhäinen enemmistö – 30–35 % väestöstä: skeptisiä, perinteisiä.

Hitaat omaksujat – 10–20 % väestöstä: vastustavat aktiivisesti uusia innovaatioita, naapurit ja ystävät pääasiallinen tiedonlähde, pelkäävät velkaantumista.

Ei vielä riitä, että ensimmäinen ryhmä, eli innovoijat, on hyväksynyt tuotteen käyttöönsä. Myös varhaisten omaksujien on vakuututtava tuotteen eduista. Hyvinä esimerkkeinä tällaisesta tapauksesta ovat aikoinaan Kodakin kiekkokamera ja Agfan pikakuvia ottava kaitafilmikamera. Tuskinpa kukaan jäi kaipaamaan.

Jos kolmas ryhmä, eli varhainen enemmistö, vakuuttuu uutuuden hyödyistä, on menestys melko varma. Paras viimeaikainen esimerkki on digitaalinen valokuvaus ja muut valokuvausalan suuret edistysaskeleet. Myöhäinen enemmistö seuraa kyllä perässä.

Hitaat omaksujat nyreksivät kaikkea kehitystä, mutta heistä ei tarvitse kantaa huolta. He ovat tyytyväisiä saadessaan olla tyytymättömiä.