Väärin palkittuja kuvia?

Kirjoittanut 26.11.2018

Saako kuvan nimi vaikuttaa kuvakilpailussa?

Monissa valokuvaajayhteisöissä kilpailukuvat arvioidaan vaivattomasti ja nopeasti kauneuden, sommittelun tai muun pelkästään visuaalisen vaikutelman perusteella. Vanha tuttu estetiikka ja vanhat tutut ja turvalliset kaavat toistuvat. Kuvan nimestä viis, jotta puhdasta periaatetta ”kuva on kuva on kuva” ei loukattaisi. Vedosten kääntöpuolelta nimiä satunnaisesti kuitenkin vilkuillaan, ja näyttelyluetteloihin nimiä jostakin syytä painetaan.

Mutta joskus tuomarit äityvät suorastaan niskuroimaan noita perinteitä vastaan:

Tapaus 1

Kilpailun parhaat kuvat valitsee seuran ulkopuolelta kutsuttu valokuvataiteilija. Seuraa keskustelu, jossa sattumalta tulee esiin nimi eräälle karsiutuneelle kuvalle. Tuomari hätkähtää: ”Hyvänen aika, jos olisin sen tiennyt, olisin valinnut tuon voittajaksi!”. Kuvaajalle jää vain moraalinen voitto – mutta onko sekään oikeutettu, vaan ainoastaan eräänlainen arpajaisvoitto?

Tapaus 2

Kuvaajayhteisölle valitaan kuvakokoelmien perusteella vuosittaista kuvaaja-arvonimen saaja. Sattumalta raadin huomio kiinnittyy jo karsiutuneen kokoelman nimeen. Se saa raadin pohtimaan kokoelmaa uudelleen. Kokoelman kuvaajalle myönnetään nyt tuo arvonimi. Aplodeja – mutta väärin perusteinko?

Vastoin käytäntöjä?

Molemmat tapauksethan ovat poikkeuksia harrastajakilpailujen vakiintuneista käytännöistä, joista perin etäällä on taidevalokuvauksen ja muun luovan taiteen asenne: uusiutumispyrkimys. Jos haluaa tulla ymmärretyksi ja hyväksytyksi maailmamme avartajana, tämä vaatii usein taustoitusta enemmänkin kuin kuvien nimen verran (Ks. myös Selitä kuvasi – tai älä ihmeessä!)

Parastahan harrastajakuvauksessa on se, että voi kuvata, mitä huvittaa, kilpailematta.

Entä ne harrastajakilpailut sitten? Pitäisikö yllä kuvatun kaltaiset tuomarit kiertää kaukaa ja siten varmistaa, että kuva on kuva on kuva.

Vai voitaisiinko yrittää kaventaa kuilua ja ryhtyä tukemaan myös kuvan taiteeseen kurkottavia pyrkimyksiä? Niille vaikkapa oma sarjansa ja omat tuomarit? Saataisiinko siten yhdistyksiin mukaan nuoria, orastavia taiteilijoita?

Mitä mieltä olet tapauksista?

Oliko aiemmin kertomissani tapauksissa väärin huomioida kuvien nimet? Ja siis pelkästään noiden kuvien nimet, muiden ei, ja pelkästään sattumalta? Olisiko kuvien palkitseminen pitänyt peruuttaa?

Mikä vaihtoehto olisi kilpailukäytännöissä oikein?

  1. Kilpailukuvien oheen liitetään luettelo kuvien nimistä, tarvittaessa hiukan pidempikin taustoitus. Raati huomioi ne yhdessä kuvien kanssa. Samalla saatetaan päästä edes hiukan lähemmäksi taidevalokuvauksen käytäntöjä.
  2. Hauki on kala ja kuva on kuva: kielletään kuvien nimet. Vain rekisteröinti- ja arkistointinumero tai vastaava sallitaan. Kuva, jossa on nimi, suljetaan pois kilpailusta. Aito valokuvaus säilyy puhtaana ja kuilu ns. taidevalokuvaukseen riittävän leveänä. Kuvien nimet pois myös näyttelyluetteloista.
  3. Mikä muu? Kerro!

Kerro oma mielipiteesi lähettämällä kommentti alla!