– Emme näe asioita niin kuin ne ovat, vaan niin kuin me olemme (Anaïs Nin). Carla de Sousa tulkitsee tunteitaan kuviensa kautta.
Keväällä 2019 Suomen Kameraseurojen Liitto SKsL järjesti kaksi viikon mittaista työpajaa Portugalin Nazaréssa. Pyysimme matkatoimistoa järjestämään meille tapaamisia paikallisten valokuvataiteilijoiden kanssa ja, kuten niin usein Portugalissa, joku tuntee aina jonkun, joka tuntee sopivan henkilön: matkatoimistovirkailijan vaimon lapsuudenystävä antoi vinkin intohimoisesti valokuvausta harrastavasta tuttavastaan, juristi Carla de Sousasta. Kuvista huokuva lämmin asenne lumosi meidät heti ensitapaamisesta alkaen.
Jo tuolloin ensitapaamisella syntyi ajatus suomalais-portugalilaisen yhteisnäyttelyn järjestämisestä: kymmenen kuvaajaa kummastakin maasta ja yhdessä sovittu aihe. Näyttelyn oli tarkoitus olla vain kertaluonteinen tapahtuma, mutta muutamien yhteensattumien vuoksi – ja De Sousan kontaktien avulla – näyttely löysi paikkansa Avintesin fotofestivaalien vuotuisessa ohjelmistossa. Toukokuussa 2024 on järjestyksessä jo viides kerta, kun suomalaiset kuvaajat ovat esillä Avintesissa. Palaamme Avintesin näyttelyihin ehkä myöhemmin – tällä kertaa keskitymme Carla de Sousan tuotantoon.
– Olen syntynyt 1974 Luandassa, Angolassa ja asun tällä hetkellä Leiriassa, Portugalissa. Olen suorittanut oikeustieteen tutkinnon ja työskennellyt juristina yli 20 vuotta. Löysin ensisijaisen taiteellisen ilmaisun muotoni valokuvauksesta.Kuvieni kautta tutkin arjen runoutta, minimalistisia yksityiskohtia; tutkin valoa, omakuvaa ja itseni esittämistä.Valokuvatöitäni on ollut esillä useissa julkaisuissa vuodesta 2013 lähtien, Carla de Sousan kertoo.
– Noin yksitoista vuotta sitten valokuvaus oli minulle mekaanista laukaisimen painamista ja ympäröivän ikuistamista: kamera oli matkani alussa työkalu, ja valokuvat olivat visuaalisia dokumentteja, jotka todistavat ympärilläni vallitsevan todellisuuden. Syvennyin yksityiskohtiin lumoutuneena, mutta myös tarkkaavaisella sinnikkyydellä, De Sousan luonnehtii itseään kuvaajana.
– Tämä ennennäkemättömällä intohimolla omaksuttu harjoittelu johti minut läpi tyhjien tilojen, jotka vähitellen inhimillistin: tyhjästä tilasta loin kehon ja kehosta läheisyyden.
De Sousa pitää tärkeänä mainita sen luonnostaan syntyneen terapeuttisen ulottuvuuden, jonka valokuvaus tarjosi hänen henkilökohtaisella vaelluksellaan.
– Valokuvaus, mietiskelevä katse, ratkaisi monia sisäisiä konfliktejani ja antoi minulle mahdollisuuden löytää tasapaino vaativan, säännellyn työelämäni, henkilökohtaisten haasteitten ja ilmaisuvoimaisen sekä tunteellisen minäni välillä.
– Silti lukuisat ulkoiset vaikutteet olivat avainelementtejä, joiden ansiosta pystyin ajan myötä laajentamaan näköaloja, kehittämään visuaalista kulttuuria ja löytämään merkityksen ja kielen sille, mikä vangitsee katseeni.
Näitä vaikutteita ovat olleet muun muassa mobiilivalokuvauksen yleistyminen, oppiminen toisten yhtä uteliaiden ja auttavaisten ikätovereiden kanssa, sekä etuoikeutettu yhteyteni muihin taiteilijoihin ja kirjallisiin projekteihin, jotka yleisesti ottaen eivät arvosta valokuvausta pelkästään havainnollistavana, vaan seurauksena symbioottisesta kielten välisestä suhteesta – olipa kyse visuaalisista, puhutuista tai kirjallisista kielistä.
Ensi kertaa Carla de Sousan tuotantoon syventyvälle taiteilija haluaa aluksi selventää, että visuaalisen tutkimisen päälinjoina hän keskittyy erityisesti autorepresentaatioon ja muistoihin matkansa varrelta.
– Autorepresentaatio: Valokuvaus saa minut puhumaan ensimmäisessä persoonassa, mutta se pyrkii koskettamaan muiden maailmaa. Valokuvaaminen kiteytyy lähes päivittäin sen kuvan etsinnäksi, joka edustaa ja identifioi minua, mutta samalla jakaa arkipäiväisyyden ja universaalisuuden niin, että se koskettaa muita: olemme oma itsemme vain muiden ollessa läsnä ja luomassa vertailukohdan; se mikä meidät määrittelee, erottaa meidät muista. Minussa asuvat useat persoonat paljastavat itsensä vastauksena tapahtumiin – unelmiin, elettyihin tai todennettuihin – ja toistavat näkymätöntä todellisuutta, jonka ulkoistan ja paljastan maailmalle. Niitten ilmenemismuoto voi liittyä olemukseeni, kehooni tai mihin tahansa muuhun luonnon tai ihmisen luomukseen, joka koskettaa minua.
– Matkamuistot: Samaan aikaan lähden todistamaan polkua, matkaa, prosessia: runollista ja visuaalista karttaa, joka kertoo tarinan, itse asiassa monia tarinoita. Koska, kuten me kaikki tiedämme, kuvilla voi olla useita merkityksiä, ja voimme lisätä niihin vielä enemmän.
Yksittäisille kuvateoksille de Sousa ei tapaa antaa nimiä, joskin laajemmat kuvakokonaisuudet ovat usein nimettyjä, tai ne on tehty kiinteäksi osaksi toisten taiteilijoitten teoksia, esimerkiksi novelleja tai tanssiteoksia. De Sousan omakin tuotanto käsittää valokuvateosten lisäksi multimediaa sekä kirjallisia töitä. Tässä yhteydessä onkin paikallaan lainata de Sousan kirjoitusta kolmen vuoden takaa. Teksti on syntynyt corona-sulun aikana, taitelijan suunnitellessa nykyisten verkkosivujensa rakennetta.
”Jäljelle jää eräänlainen kartografinen tulkinta, kartta, sen intiimin ja runollisen tilan esitys, jota rajaavat alueet – pysyvät tai muuttuvat – ja joka tuntuu väristyksenä selkäpiissä, lähes fyysisesti havaittavana tuntemuksena, sekä sanoina, jotka kaikuvat sisältä ja muuttuvat uudeksi kieleksi: kuvan kieleksi.”
2021, A being that I can be, Carla de Sousa
De Sousa summaa, että kuvista on tullut kielellinen koodi hänen lukuisille sisäisille näkymilleen.
– Valokuvaamistani, tai pikemminkin kuvan etsimistä määrittää nykyään hyvin henkilökohtaisen monihaaraisen polun seuraaminen; osa haaroista on tietoisia, toiset tiedostamattomia: tietoisten joukossa tunnistan ne, jotka määräytyvät päämäärän tai tuloksen perusteella; tiedostamattomien joukossa huomaan suhteelliset, olivatpa ne emotionaalisia, harmonisia, synkronisia tai ristiriitaisia.
”Se, mitä etsin, ei ole todellisuuden kopio. Se, mitä tavoittelen kuvassa, on paras mahdollinen tulkinta sisäisestä maailmastani, näkymätön, mutta silti käsinkosketeltava.”
2021, A being that I can be, Carla de Sousa
Itsensä lisäksi Carla kuvaa toki myös muita henkilöitä, mutta näittenkin töitten taustoissa hän viittaa itsensä etsimiseen.
”Ei ole yllättävää todeta, että matkalleni, niin kuvassa kuin elämässä, luo merkitystä se, mitä löydän matkalla muiden kanssa. Heistä olen löytänyt syyn kaikkeen: hyvään ja pahaan, tyhjään ja täyteen, rakkauteen ja rakkaudettomuuteen, kipuun ja nautintoon. Juuri muissa näen itseni, tulen kokonaiseksi ja löydän inspiraatiota. Siksi sisältäni kumpuaa tunne, kuin arpi, jota en voi enkä haluakaan piilottaa.
2021, a being that I can be, Carla de Sousa
Millaisia suunnitelmia lähitulevaisuudessa?
– Maaliskuussa avautuu uusi näyttely; olen parhaillaan työstämässä kuvia siihen. Kyseessä on ryhmänäyttely, enkä vielä halua paljastaa yksityiskohtia. Jotain voimme ehkä päätellä siitä, että avajaisia vietetään kansainvälisenä naistenpäivänä!
Kansainvälisiä ryhmänäyttelyitä
- International Image Festival – SiFest Savignano Immagini, Savignano sul Rubicone, Emilia-Romagna, Italia 2013 & 2014
- SHE project (org. Genoveva Oliveira), Portugali 2015
- Je ne suis pas une île (org. Genoveva Oliveira), Portugali 2016
- Manuel António Pinan juhlanäyttely, Forum Mira, Porto, sekä Sociedade Nacional de Belas Artes, Lissabon, Portugali 2018
- Conexões / Yhteyksiä, suomalais-portugalilainen yhteisnäyttely, Avintes, Portugali sekä Helsinki 2020
- Fotografar Palavras, Liikkuvan kuvan museo, Leiria, Portugali 2020-23
Yksityisnäyttelyitä
- O Livro dos Desconfortos, Livraria Arquivo, Leiria, Portugali 2017
- Cartografia para um beijo, Galleria BAG, Leiria, Portugali 2019
- Impermanências, Liikkuvan kuvan museo, Leiria, Portugali 2022
- Topografias, Livraria Arquivo, Leiria, Portugali 2023
Kameraseurojen Liitto on myös alustavasti keskustellut Carla de Sousan kanssa henkilökuvaustyöpajan järjestämisestä, aluksi Portugalissa, jatko-osa mahdollisesti Suomen maisemissa. Palaamme tähän heti, kun yksityiskohdat varmistuvat. Jos haluat pysyä ajan tasalla liiton koulutuksista, voit tilata kuukausitiedotteen verkkosivujen kautta: https://www2.sksl.fi/valokuvauskoulutus/
Kommentointi on suojattu Google reCAPTCHA:lla, jota koskevat Googlen yksityisyyskäytännöt ja käyttöehdot.