Kameraseura – Kuvaesitykseen ääniä hiljaisuudesta

Kirjoittanut 8.4.2022

Alkuvuodesta Helsingin Kameraseuran kerhoillassa vieraili tuottaja Rose-Marie Kivijärvi, AV-illan kutsumana. Aiheena oli ääni osana audiovisuaalista tarinankerrontaa.

– On hyvä ymmärtää äänen merkitys osana kokonaisuutta. Kokonaisuuteen liittyy ääni, kuva, leikkaus, rytmi ja ennen kaikkea tarina ja sen sisältö. Jo ideointivaiheessa tulisi miettiä miten kuvallisin ja äänen luomin keinoin voidaan tukea tarinaa mielenkiintoisesti, Rose-Marie lähestyy aihetta.

Usein musiikkia käytetään ratkaisuna kun luodaan esitykseen äänimaailmaa. Musiikilla saatetaan korvata kaikki taustaäänet ja tilalle ominaiset äänet.

– Ammatillisissa tuotannoissa käytetään montaa eri ääniraitaa päällekkäin. Välillä tilalle ominaiset äänet voivat olla taustalla ja musiikki pääosassa, välillä taas toisinpäin. Äänten tasoja nostetaan ja lasketaan. Musiikkia tulisikin käyttää niin, ettei se ota ylivaltaa tarinasta ja muista elementeistä, Rose-Marie suosittelee.

Hän kannustaa aloittelevaa AV-esityksen luojaa kuuntelemaan tilalle ominaista “hiljaisuutta”.

– Kuuntele minkälaisia ääniä kuuluu kotona, metsässä tai vaikkapa metroasemalla, hän kehottaa.

Tilan äänet luovat ulottuvuuksia ja syntyy 3D-efekti, jolloin katsoja pääsee esitykseen paremmin mukaan. Näin erityisesti, kun yhdistetään still-kuvaa ja ääntä.

– Toki esityksen voi lähteä rakentamaan myös päinvastoin, eli luoda tarina ja visuaaliset elementit musiikin ehdoilla, sekään ei ole väärin, Rose-Marie jatkaa.

Kuten kuvaamisessakin niin myös äänittämisessä langetaan helposti välineurheiluun. Rose-Marien mielestä oleellisempaa on jo tarinan ideointivaiheessa miettiä minkälaiset resurssit omaa. Äänityksen teknisen laadun ei tarvitse olla huippuluokkaa, mikäli aikaansaadulla äänellä luodaan syvyyttä esitykseen ja äänityksen laatu on tarkoituksenmukainen ja tukee tarinaa. Hän suosittelee kuitenkin äänittämään äänet erikseen, eikä käyttämään kameran mikrofonia.

Taustaltaan Rose-Marie Kivijärvi on dokumenttielokuvantekijä ja suorittanut kandin- ja maisterintutkintonsa Lontoossa, minkä jälkeen hän työskenteli kauan BBC World Service:llä. Englannista hän muutti puolisonsa kanssa Ugandaan, jonne he perustivat elokuvakoulun. Suomeen paluunsa jälkeen hän on toiminut tuottajana ja koulutustehtävissä. Tällä hetkellä hän tuottaa puolalaista nukkeanimaatiota.

Rose-Marie jatkaa tuotanto-aiheella AV-illassa 2.5.