Suomen vaihtuvat vuodenajat aktivoivat valokuvauksen harrastajia ulos kuvaamaan. Maisemaa kuvatessa monelle herää tarve tutustua panoraamakuvaukseen ja sen tekniikkaan. Syyskaudella Helsingin Kameraseurassa useampikin kerhotapahtuma keskittyi tähän aiheeseen.
Pimiökerholaiset suuntasivat Viikkiin ja tutustuivat Tekniikan museossa valokuvataiteilija Martti Jämsän panoraamakuvista koostettuun näyttelyyn Helsinki, jota et ehkä ole huomannut. Jämsä on pitkän uransa aikana tuottanut lähes parikymmentä kirjaa ja saman määrän portfolioita ja kuvakansioita. Hän on keskittynyt analogiseen mustavalkokuvaamiseen, ja työstää kuvat pimiö- ja työtilassaan Maunulassa aina filmin kehityksestä vedostukseen ja kehystykseen saakka.
Jämsää oli mahdollisuus kohdata kasvokkain Kuukausikokouksen järjestämässä kerhotapaamisessa, jonne taiteilija oli kutsuttu vierailemaan.
– Teen useita projekteja lomittain ja limittäin ja pyrin tuottamaan valokuvista aina näyttelyn sekä kirjan. Tämä on minulle luontevin tapa esitellä taidettani. Käytän eri ammattilaisten apua, kuten graafikkoa, kirjaa valmistellessani, hän kertoo työskentelytavoistaan. Jämsä kuvaa monipuolisesti erilaisia aiheita ja joskus projektin materiaalia voidaan kerätä vuosiakin. Yhtenä esimerkkinä tanssilava-aiheinen kuvausprojekti.
– Kiersin 80-luvulla viikonloppuisin Topi Sorsakosken ja Agentsien mukana Suomen tanssilavoilla parin vuoden ajan. Valokuvista syntyi kirja Eeva (Odessa, 1988). Olin jo aiemmin tehnyt toisen tanssilavakulttuuria esittelevän kirjan Niin kauan kuin riittää (Johanna Kustannus, 1982), Jämsä kertoo.
Hän mainitsee myös kirjan Sydän ja luoti (Sémiosquare, 2014) jonka kuvitus koostuu passikuvamaisista henkilökuvista sekä muodoltaan erikoisemman, kääremuotoisen kirjateoksen Vapaa valuma (Bokeh, 2021).
Panoraamakuvaaminen on Jämsän mielestä valokuvaamisen kuninkuuslaji, koska kuvatessa täytyy hallita laajaa alaa. Helsingin Kameraseuran Tekniikkailta pureutuikin tähän haasteeseen virtuaalisessa kerhoillassaan. Hannu Lehto toimi aiheen asiantuntijana ja hän esitteli niin kuvaamiseen kuin kuvankäsittelyynkin liittyvää tekniikkaa. Lopuksi hän näytti omia panoraamakuviaan ja antoi hyödyllisiä käytännön vinkkejä muun muassa sommitteluun liittyen.
– Laajassa kuvassa on usein monta kohdetta ja moni niistä jää silloin vääjäämättä pieneksi, joten panoraamakuvauksessa myös epäterävyysalueen hallinta on tärkeää. Sommitellessa etualalle tulisi saada jotain mikä tekee kuvasta mielenkiintoisemman, Lehto suositteli esityksessään.
Kommentointi on suojattu Google reCAPTCHA:lla, jota koskevat Googlen yksityisyyskäytännöt ja käyttöehdot.