Vinkit lasiesineiden kuvaamiseen

Kirjoittanut 20.8.2020

Tuotekuvaus vaatii kuvaajalta taitoa käsitellä valoa ja heijastuksia. Vaikka lasi- ja metalliesineet haastavat ammattilaisenkin, voi upean kuvan ottaa yksinkertaisessa kotistudiossakin.

Klassinen tuotekuva on teknisesti laadukas, puhdas ja selkeä.

– Katalogikuvan tulee olla houkutteleva ja näyttää, että tuote on hyvälaatuinen. Kontrastien ja värien pitää olla kohdallaan, sanoo ammattikuvaaja Kjell Söderlund.

Maarianhaminalainen Söderlund kuvaa paljon tuotekuvia, ja hänen suurimpia ja pitkäaikaisimpia asiakkaitaan ovat Viking Line ja Åland Post. Hän työskentelee myös Suomen ja Ruotsin puolella.

Söderlundille on merkityksellistä, että valokuva kestää ajan kulumista ja kertoo jotakin vielä kymmenenkin vuoden päästä. Tuotekuvauksessa häntä viehättää se, että kuvaan voi luoda haluamansa tunnelman.

– Kuvaa sommitellessa on kivaa nähdä miten kuva kehittyy ja edistyy. Tuotekuvaus on haastavaa: aina tulee uusia ongelmia. Heijastuksia on väärässä paikassa tai niitä ei ole siellä missä haluaisi. Sitten pitää keksiä joku tapa antaa muotoa tuotteisiin.

Haastavista töistä nousee mieleen Ahvenanmaan edustalla 1800–luvulla uponneen laivan hylystä löytynyt samppanjapullo, jonka Söderlund kuvasi postimerkkiin.

– Postimerkin taustassa näkyvät pullot meren pohjassa ja ne on yhdistetty Photoshopissa tuotekuvaan. Varsinainen tuotekuvaus oli haasteellista, että sain luotua jännän kertomuksen niillä materiaaleilla ja sellaisen tunnelman, joka sopii siihen.

Heijastavan tuotteen kuvaaminen

Moni kokee valoa heijastavien esineiden kuten lasin ja metallin kuvaamisen erityisen haastavaksi. Heijastuksia ja esineen läpinäkyvyyttä voi olla lähes mahdoton saada kuriin. Söderlundin neuvoilla tehtävä helpottuu.

– Kiiltävät metalliesineet toimivat kuten peili ja kuvastavat kaiken niiden ympärillä olevan. Lasiesineet ovat usein melko kiiltäviä ja heijastavia, mutta myös läpinäkyviä, joten myös niiden sisältö ja esineen takana olevat asiat näkyvät.

– Kun kuvaat kiiltäviä metalliesineitä, et oikeastaan ota kuvaa vain esineestä, vaan myös sitä ympäröivistä asioista ja sen valaistuksesta. Siksi on tärkeää, että valaistus on tasainen ja muodoltaan sellainen, että se näyttää hyvältä heijastuessaan kohteeseen.

1. Mitä kuvausvälineitä tarvitaan?

– Sen lisäksi, että kamerassa on hyvä olla manuaalisäädöt, siinä on hyvä olla makrolinssi tai lyhyt teleobjektiivi, jolla voi kuvata kohtuulliselta lähietäisyydeltä. Tarvitset myös jalustan, yhden tai kaksi käsisalamaa, joita voi käyttää irrallaan kamerasta, ja mielellään kaukolaukaisin. Kiiltäviä metalliesineitä kuvatessasi tarvitset yhden käsisalaman ja heijastimia, esimerkiksi akryylilevyjä.Jos kuvattavassa esineessä on sekä metallia että lasia tai se on pelkästään lasia, olisi hyvä olla käytössä kaksi käsisalamaa. Näistä toinen valaisee kohteen takaa ja toinen edestä. Tällaisen esineen kuvaaminen onnistuu myös yhdellä salamalla, mutta siinä tapauksessa on otettava kaksi osakuvaa, jotka yhdistetään Photoshopissa.Salamavalon sijasta on mahdollista käyttää myös jatkuvaa valoa. Tärkeää on, että valaistus suunnitellaan niin, että valonlähteet antavat kohteelle siistit heijastukset ja muodot.

2. Millaiset asetukset?

– On mahdollista kuvata kameran ja salaman automaattiasetuksilla ja TTL-asetuksella, mutta saat hallittavamman ja ennustettavamman lopputuloksen, kun teet kaikki säädöt käsin. Lähtökohtana voit käyttää pienintä ISO-arvoa, suljinaikaa 1/200 ja f/8–f/16. Salaman säädöt riippuvat kohteen etäisyydestä.

Jos kuvaat jpg-muodossa, valkotasapaino pitää säätää valaistuksen mukaan: noin 5500 kelviniä (päivänvalo) käyttäessäsi salamavaloa, ja noin 2800–3000 kelviniä kuvatessasi lämpimillä valkoisilla LED-valoilla. Kokeile, mikä tuottaa parhaan tuloksen. Jos kuvaat raw-muodossa, säädä värilämpötilaa kun käsittelet raakatiedoston. On tärkeää, että kaikissa valonlähteissä on sama värilämpötila, jotta värintoisto säilyy neutraalina ja tarkkana.

3. Millainen tausta?

– Kiiltävät esineet heijastavat kaiken mitä niiden ympärillä on, joten niiden välitön ympäristö, valaistus mukaan lukien, näkyvät kuvassa. Sinun pitää ”rakentaa” ympäristö niin, että se näyttää hyvältä esineessä, jota olet kuvaamassa. Kohteen vieressä olevat riittävän kirkkaat yksityiskohdat tekevät siihen heijastuksen, kun taas tummat esineet näkyvät siinä vain mustina pintoina.

Lasiesinettä kuvatessasi sinun pitää luoda valo, joka kulkee suoraan esineen läpi ja tuo esiin sen muodon ja sisällön. Helpoin tapa tehdä tämä on sijoittaa ohut maidonvalkea akryylilevy sopivalle etäisyydelle lasiesineen taakse. Aseta käsisalama levyn taakse ja kohdista se suoraan kameraan. Päävalo sijoitetaan tavallisesti viistoon vasemmalle esineen etupuolelle ja heijastimena toimiva akryylilevy viistoon oikealle kuvattavan lasiesineen eteen. Akryylilevyt pysyvät helposti pystyssä muovipihtien avulla.

Saat kuvaan koko esineen mittaisen heijastuksen, kun nostat sen hieman irti alustasta. Akryylilevyjen tulisi olla niin pitkiä, että ne jatkuvat esineen alta hieman sen yläpuolelle. Näin voidaan luoda heijastus, joka ulottuu esineen koko pituudelta. Kannattaa laittaa mustaa kangasta esineen alle vaimentamaan alustasta tulevia heijastuksia.

Voit myös hankkia valmiin valoteltan. Se heijastaa helposti liikaa valoa kaikista suunnista, ja lopputuloksena saattaa olla kontrastiton ja tylsä valaistus.

4. Miten kuvataan?

– Haasteena on saada heijastuksiin haluttu muoto ja saada ne päätymään oikeaan paikkaan oikealla voimakkuudella. Studiossa tähän käytetään erikokoisia softboxeja. Kotona voit käyttää esimerkiksi erikokoisia maidonvalkeita akryylilevyjä. Vaihtamalla akryylilevyn ja kohteen välistä etäisyyttä saat luotua erikokoisia heijastuksia. Voit myös käyttää valkoista paperia, mutta sen rakenne heijastuu erittäin kiiltävästä pinnasta.

Korostaaksesi tuotteen ääriviivoja voit asettaa mustaa kartonkia lähelle sen reunoja. Se poistaa takaa tulevan hajavalon ja piirtää esineelle kauniit, mustat selkeät reunat. Koska kartonki on usein niin lähellä kohdetta, että se näkyy kuvassa, voit ottaa ylimääräisen kuvan, ja kopioida siitä reunat Photoshopin tasojen avulla.

5. Kuvankäsittely?

Valmis kuva ei välttämättä tarvitse peruskuvankäsittelyä vaativampaa jälkityötä.

– Kun teet työn alusta alkaen kunnolla, ei tarvitse tehdä turhaa työtä myöhemmin. Kiiltävissä esineissä on paljon pölyä, jonka kamera näkee vaikka silmä ei sitä erota. Muista siis puhdistaa tuote huolellisesti ennen kuin aloitat kuvaamisen. Voit välttää sormenjälkiä käyttämällä puuvillahanskoja.

Ei-toivottuja heijastuksia on helpoin välttää jo kuvausvaiheessa. Heijastusten poisto tai siirtäminen kuvankäsittelyssä on työlästä ja aikaavievää.

– On tärkeää, että harjoittelet valaistuksen ja heijastusten muodon rakentamista. Siirtele akryylilevyjä, katso samalla kamerasta miten heijastukset muuttuvat ja ota koekuvia. Opit melko nopeasti miten valo toimii.

Jos työskentelet monimutkaisempien kuvauskohteiden kanssa, on usein helpompaa ottaa osakuvia erilaisilla heijastuksilla ja yhdistää ne Photoshopissa tasojen avulla. Tällä tavalla voit helposti tehdä haluamasi kuvan.

Kuka

Kuva: Christoffer Relander.

Kjell Söderlund on työskennellyt ammattikuvaajana 30 vuotta. Hän tekee muun muassa tuote-, sisätila- ja yrityskuvausta, ja toimii kuvankäsittelijänä, kouluttajana ja postimerkkiprojekteissa.