1. Onnen kehykset. Kuva: Ahti Kannisto, Helsinki.
Nikon D5, Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8E ED VR, 1/800 s, f/2.8, ISO 250
Huolella toteutettu hääkuva ei kuitenkaan ole jäykkä, vaan sisältää paljon huumoria, kuten pojan huoleton asento jäykästä pukeutumisesta huolimatta ja kehystä tukeva käsi on huolettomasti jätetty näkyviin, vaikka taulun olisi varmaan voinut tukea muutenkin. Taulun sisään jäävä kuvan osa on tarkalleen sommiteltu ammattimaisen laadukas hääkuva. Kaikkea kruunaa hieno valaistus hienossa miljöössä.
2. Onni on isän vahvat kädet. Kuva: Risto Raunio
Sony A1, FE70-200mm f/2,8 GM OSS II, 1/2000 s, f/2,8, ISO 200.
Kuvassa ei ole mitään turhaa ja se on uskallettu rajata vain lapsen onneen. Lapsi on keskiössä ja hänen ilmeestään kuvastuu riemu hänen laskeutuessaan turvallisiin käsiin. Vaalean sininen taivas korostaa asetelmaa, jossa on vauhdin tuntua. Ajaton valokuva lapsuudesta, kuva olisi voitu ottaa 30-vuotta sitten tai eilen.
3. Ystävysten onnen hetki. Kuva: Asko Hietomaa.
Canon D20, 1/1600, f/5,6, ISO 400.
Kuva on tavanomainen, mutta samalla erityinen. Se on hetki lapsen ja eläimen kohtaamisesta. Kuvan onni on aitoa ja väärentämätöntä ja katsojan on helppo samaistua kuvaan. Koira myös tietää, että häntä rakastetaan. Kuvan onni piilee arjen pienessä hetkessä. Valokuvan tunnelma syntyy paikan – kesäisen heinäniityn – ja aurinkoisen päivän, sekä kuvattavien läheisestä suhteesta.
4. Kesä, juhannus ja ystävyys. Kuva: Henna Lundenius, Helsinki.
Canon R6.
5. Onni on olla äidin sylissä. Kuva: Vesa Vainionpää, Hailuoto,
Sony A7 III, Sony FE 4/24-70.
6. Mumi ota kuva, kun minä tanssin. Kuva: Eila Lassus, Helsinki.
FujifilmX-T1, XF56 mm F1.2R.
7. Onnellinen taivaalla. Kuva: Juha Majala, Huittinen.
Nikon D5600, Tamron 18 – 400 mm, 1/2000 s, f/8, ISO 400.
8. Kolme paria. Kuva: Seppo Tuomaala, Helsinki.
Nikon Z7ii, Nikkor 24-120 mm, 1/100 s, f/8, ISO 250.
9. Onni on oma katu. Kuva: Hannu Kytö.
OM1 ja OM 12-40 mm/12 mm 1/400, f/11, ISO 200.
10. Onni turvattu! Kuva: Virve Kulmala, Lieto.
Huawei P30 Pro, 1/100, f/1.6, ISO 50.
11. Mun äiti. Kuva: Seppo Lindfors, Nummenkylä.
Canon R7, Canon 100-400 mm mark ll, 1/1000 s, f/5.6, ISO 3200.
12. Onni. Kuva: Anne Laine, Kaustinen.
Canon EOS70D, 35 mm, 1/400 s, f/4, ISO 125.
13. Työporukka. Kuva: Osmo Weijo, Putkilahti.
14. Onnellinen voittaja. Kuva: Jaakko Rahko, Tyrnävä.
Nikon D700, 570 mm, ISO 200.
15. Luottamus. Kuva: Olli Philippe Lautenbacher, Helsinki.
Nikon F301, Nikkor 200 mm.
16. Onni on antaa ja saada. Kuva: Saija Kiiskinen, Helsinki.
Canon R6, RF70-200mm F2.8, 1/2000 s, f/6.3, ISO 1250.
17. Oma perhe. Kuva: Seija Kärkkäinen, Kiuruvesi.
Nikon D750, 28 mm, 1/400 s, f/8, ISO 20000.
18. Sade, vihdoin. Kuva: Jaana Saarela, Tampere.
Canon EOS 60D, Canon EFS 17-55mm, 1/250 s, f/7,1, ISO 100.
19. Tanssin riemua. Kuva: Marit Henriksson, Helsinki.
Olympus E-M1MarkII, 1/1600, F5, ISO 800.
20. Pankinjohtajan blues. Kuva: Matti Kari, Uusikaupunki.
Vuoden kuvaaja 3/23 voitti Ahti Kannisto
Kirjoittanut Kristiina Haaga 1.12.2023
Onni on yksi niistä asioista, jota kaikki tavoittelevat, mutta joka on samalla niin vaikea määritellä. Se voi olla hetkellinen tunne, pitkäaikainen tyytyväisyys tai jotain siltä väliltä. Onni voi ilmetä monin eri tavoin, ja se on jokaiselle henkilökohtainen kokemus. Valokuvauksen voima on ikuistaa hetkiä, ja valokuvakilpailu aiheesta ”Onni” tarjoaa mahdollisuuden tarkastella ja jakaa näitä ainutlaatuisia hetkiä, jotka tuovat meille iloa ja tyytyväisyyttä.
Onnen käsite on monimutkainen ja vaihtelee yksilöittäin. Se voi olla perheen yhteinen hetki, onnistunut projekti, kaunis auringonlasku, lemmikin hellittely, naurunpyrskähdys ystävien kanssa tai yksinkertaisesti rauhallinen hetki yksinään. Onni voi olla suurta tai pientä, mutta sen vaikutus elämäämme on valtava.
Valokuvien voima on, että ne voivat vangita näitä hetkiä ikuisesti. Ne voivat kertoa tarinan ilosta, hymystä ja siitä, mitä on tuntea onnea. Valokuvakilpailu tarjoaa mahdollisuuden jakaa nämä tarinat muiden kanssa ja inspiroida muita etsimään onnea omassa elämässään. Onnen valokuvaaminen vaatii myös taitoa kuvata ne hetket niin, että ne välittyvät katsojalle voimakkaasti ja selkeästi. Valokuvien ei tarvitse olla teknisesti täydellisiä, mutta ne pitäisi välittää aitoutta ja tunnetta.
Vuoden viimeisessä tuomaristossa olivat Harri Hietala, Kamera-lehden vakituinen avustaja, Laila Alanen, TaK sekä Kamera-lehden päätoimittaja Kristiina Haaga.
Kokonaiskilpailun voittivat tasapisteillä Ahti Kannisto ja Risto Raunio. Ensi vuoden Kamera-lehdessä 1/24 esitellään Kannisto ja Raunio.
(Klikkaamalla yllä olevia kuvia näet myös kuvatekstit.)
Julkaistu lehdessä 6/2023
Kommentointi on suojattu Google reCAPTCHA:lla, jota koskevat Googlen yksityisyyskäytännöt ja käyttöehdot.