Kuvan rooli tulevaisuudessa

Kirjoittanut 19.12.2017

Tunnetta, tunnelmaa, tekemistä, tehostevärejä ja tunnettuja ihmisiä – niilläkö tehdään pysäyttävä kuva?

”Kivoja kuvia sellaiset, joissa tapahtuu tai joissa lepakoita tai dinosauruksia.” (Petja 5v.)

Vuosi alkaa olla lopuillaan ja kohta rauhoitutaan joulun viettoon. Itselläni vuoden loppu on ollut melkoista muutosta ja liikettä, kun joulukuun alussa pakkasin tavarani Tampereella ja muutin Helsinkiin. Nyt sitten etsiskelen töiden tekemisen lomassa puhtaita paitoja ja teekannua sekä yritän puikkelehtia laatikoiden välissä kaatumatta. Yksi mielenkiintoinen vaihe tämäkin 🙂

Marraskuun alussa minulla oli mielenkiintoinen mahdollisuus pohdiskella kuvan tulevaisuutta, kun Canon on Tour -tapahtumassa esitykseni aihe oli Kuvan rooli tulevaisuuden yritysviestinnässä ja markkinoinnissa. Ensimmäinen ajatukseni tosin oli, että miten maallikko ennustaa tulevaisuutta ja miten edes lähestyä tätä aihetta.

”Katse tai tunnelma muuten kuvassa ja oivaltavat/kauniit jutut, kompositio/värit tms. Ja jännite… kuvat mitkä kertoo jotain tarinaa.” (Jonna 39v.)

The world’s most valuable brands

Laitoin Googlen hakuun yllä olevat sanat ja katsoin, mitä sain tulokseksi. Viisi arvokkainta brändiä olivat Forbesin listauksen mukaan: Apple, Google, Microsoft, Facebook ja Coca-Cola.

Tämän jälkeen katsoin, millaisia olivat olleet ko. brändien viimeisimmät mainoskampanjat ja miltä näyttivät niiden Instgram-, Facebook- ja YouTube-tilit.

”Yleensä urheilukuvaa jään katsomaan. Sellainen, jossa juuri tehdään jokin hieno suoritus.” (Touko 8v.)

Kilauta kaverille

Lisäksi laitoin viestejä ystävilleni ja heidän lapsilleen. Sain vastauksia seuraaviin kysymyksiin tytöiltä, pojilta, miehiltä ja naisilta, ikähaitarilla 5–80 vuotta.

  • millainen kuva pysäyttää sinut?
  • millaista kuvaa jäät katsomaan?
  • millainen on mielestäsi hyvä kuva?

”Jotta kuva herättäisi minun huomioni, pitää siinä olla jotain minulle tuttua. Jos siinä on lisäksi jokin kiinnostava näkökulma aiheeseensa, jään katsomaan sitä tarkemmin. Kuvien runsas tarjonta nostaa kiinnostumisen kynnystä.” (Samuli 42v.)

Pysäyttävän kuvan sisällön muutos hidasta…

Ennen kuin aloin selvitellä arvokkaita brändejä tai kilautella kavereille pohdiskelin seuraavaa: vaikka kuvia otetaan nyt enemmän kuin koskaan, niin silti ne samat asiat, joita on pidetty niin tärkeinä, että niitä on ikuistettu jo kalliomaalauksiin, eivät ole muuttuneet.

Kun lueskelin saamiani vastauksia ja katselin maailman arvokkaimpien brändien kuvavirtaa, näin niissä alla olevan listan mukaisia asioita. Mitä mieltä olet listasta?

  • tapahtumia – tarinoita
  • jännittäviä elementtejä
  • maisemia – luontoa
  • katsetta – kontaktia
  • tunnetta – tunnelmaa
  • värejä – muotoja – selkeyttä
  • tuttuutta – ihmisiä
  • arkea – unelmia

”Hyvä kuva on mieleenpainuva ja miellyttävä silmälle. Semmonen mitä haluaa katsoa pitkään ja palata siihen uudelleen. Kuvaa katsoessa ja muistellessa tulee hyvä mieli. Kuva loisi miellyttävän tunteen ja muiston eli kuva linkittyisi esimerkiksi johonkin hetkeen, henkilöön tai tunteeseen.” (Mila 20v.)

… tapa ja aika katsoa kuvaa nopeaa

Kun siis kävin läpi materiaaliani, pohdiskelin enemmänkin sitä, että pysäyttävän kuvan kriteerit eivät näytä muuttuneen, vaan muutos on tavassa katsoa kuvaa ja siinä, mistä, missä, miksi, milloin, miten kauan sitä katsotaan. Ja tämä näkyi mielestäni mm. arvokkaimmiksi listattujen brändien kuvamateriaalissa.

Tällä hetkellä kuvia katsotaan lähinnä mobiililaitteista kaiken muun hässäkän keskellä. Kuvia siis katostaan pienessä koossa kaiken muun hälinän ja kilpailevan huomion keskellä. Niitä katsotaan lyhyemmän aikaa kuin aiemmin. Yksittäisten kuvien sijasta katsotaan yhä enemmän videoita. Miten siis erottua?

  • valokuva – video
  • selkeys – yksinkertaisuus
  • kuva-teksti-yhdistelmä

”Sellainen kuva pysäyttää kun on kuvattu sodasta jotain pommituksia tai, että joku vanha ryppyinen mies pitää vastasyntynyttä sylissä.” (Marko 47v.)

Lopuksi sitten pohdiskelinkin, miten me valokuvaajina tai viestintäalan ammattilaisina vastaamme tähän ja toimimme tulevaisuudessa. Ruohojuuritason luento on hyvä päättää konkreettiseen ehdotukseen ja tiivistinkin yllä olevan muistilistaksi kuvaajalle, tässä siis ”neljän teen sääntö”:

  • tunne ja tunnelma
  • tekeminen
  • tehostevärit
  • tunnetut ihmiset

Ja vielä lisäksi, kohta alkavan olympiavuoden kunniaksi: ”Citius, altius, fortius – nopeammin, korkeammalle, voimakkaammin”. Miksi näin?

”En mä pysähdy, mä vaan selaan (Instagramissa).” (Aapo 12v.)

Jos kuvan katsojan aikomus ei ole edes pysähtyä, miten me kuvaajina teemme tulevaisuudessa sen pysäyttävän kuvan?

Kirjoittaja ei ole oikea tulevaisuustutkija. Kaikki blogin päätelmät perustuvat täysin kirjoittajan näkemyksiin kuvista ja tehtyihin tulkintoihin tekstistä.

Hyvää ja rauhallista joulun aikaa kaikille 🙂