Kuvattavana olemisen ihana elämys

Kirjoittanut 17.2.2023

Mallinohjaus on luottamuksen rakentamista kuvattavaan. Niina Stolt ja Mirkku Merimaa kehittivät siihen yhdessä konseptin.

Kaksikko tutustui 13 vuotta sitten, kun Merimaa tuli työharjoitteluun häntä kymmenen vuotta nuoremman Stoltin yritykseen. Aiemmin toimittajana ja mainonnan suunnittelijana työskennellyt Merimaa opiskeli valokuvausta kuntoutuen samaan aikaan pitkästä sairaudesta takaisin työelämään.

– Päätin, että alan seuraamaan sitä oikeaa tietäni ja opiskelen valokuvaajaksi. Tapaamisemme oli kriittinen kohta elämässäni.

Sanotaan, että vastakohdat täydentävät toisiaan. Niin tässäkin tapauksessa. Stolt on rauhallisempi, harkitseva ”insinööriluonne” ja Merimaa kuvailee itseään luovaksi hulluksi ja rohkeaksi heittäytyjäksi.

– Olemme molemmat lähtökohtaisesti innostuvia ja teemme paljon asioita. Se on varmaan se, millä projektimme ovat kehittyneet: yksi heittää jonkun idean ja toinen rakentaa siihen päälle. Uskallamme myös olla eri mieltä asioista, he kertovat.

Tunneihmisiksi tunnustautuvat naiset kertovat ottaneensa yhteistyön alkutaipaleella välillä yhteen. Tämä koitui lopulta heidän vahvuudekseen. Ristiriitojen työstäminen johti siihen, että naiset tuntevat toisensa niin hyvin, että yhteistyö on saumatonta. Jopa niin saumatonta, että heitä haastatellessa toinen aloittaa lauseen ja toinen päättää sen.

– Yhteistyömme on saanut aikaan sen, että olemme tehneet monia sellaisia asioita, mitä ei ehkä yksin olisi tullut tehtyä, kertoo Stolt.

– Meillä on tarpeeksi erilaisuutta ja tarpeeksi samanlaisuutta ja sellainen jännä dynamiikka, että siitä on syntynyt niitä asioita. Olemme sellaisia persoonia, että siitä on tullut uniikkeja juttuja, toteaa Merimaa.

Ihana Nainen

Stolt ja Merimaa tunnetaan erityisesti Ihana Elämys -konseptista. Se kasvoi hauskasta projektista konseptiksi ja sittemmin yritykseksi, kun Stolt palasi toiselta äitiyslomaltaan. Merimaa oli toiminut hänen sijaisenaan sen aikaa tämän yrityksessä.

– Mietimme, että mitä kivaa voisimme tehdä, Merimaa muistelee.

Kaksikko päätti järjestää Ihana Nainen -päivän. Siihen saapui kuvattavaksi seitsemän naista. Mukana oli eri kuvausrekvisiittoja sekä meikkaaja-kampaaja, joka ehosti kuvattavat.

– Tajusimme heti ensimmäisen päivän aikana, että suomalainen nainen ei ehkä halua ostaa glamouria, mutta hekin haluavat tulla huomatuksi ja tehdä ihania asioita, koska emme meinanneet saada heitä kulumallakaan pois kuvauksista. Kaikilla oli niin kivaa siellä.

Stolt toteaa, että jokainen saakin olla ihana juuri sellaisena kuin on.

– Toisille se saattaa tarkoittaa glamouria, toisille jotain sporttisempaa tai androgyynimpää tyyliä tai mitä vaan.

Nykyisin Ihanassa Naisessa jokaisesta kuvataan kaksi eri tyyliä.

– Se on tavallaan ihana leikki. Saa olla erilaisissa rooleissa, kun meissä kaikissa on erilaisia puolia, Stolt sanoo.

Kuvaajan palkinto

Naiset ovat kehittäneet tapaansa ohjata malleja muun muassa olemalla itse paljon kuvattavana.

– Kuvauksessa tekniikka ei ole pääasia. On tärkeää, että se toimii, mutta läsnäolo, lempeä kohtaaminen ja turvallisen tilan tarjoaminen on tärkeä asia kuvaustilanteessa, Stolt sanoo.

Kaksikko on huomannut, että monille kuvassa oleminen on vaikeaa. Asiakkaat saattavat ilmaista sen varsin suorasanaisesti jo studioon astellessaan. ”Minusta ei saa hyvää kuvaa”, he saattavat väittää. Tällaisessa tilanteessa he haastattelevat kuvattavaa, jotta selviäisi mistä moinen harhaluulo juontaa.

– Olemme löytäneet ne tavat, miten rentoutamme ja saamme kuvattavan ainakin sietämään kuvausta, Merimaa toteaa ja lisää, että on suorastaan hykerryttävää, kun kuvattavat huomaavat miten hauskaa kuvattavana oleminen on.

– Se on kuvaajalle ihan paras palkinto.

Osa epävarmoista asiakkaista innostuu jo kuvausten aikana kameran edessä olemisesta, osa viimeistään siinä vaiheessa kun näkee valmiit otokset.

Taito, jonka voi oppia

Valokuvaamisen lisäksi Stolt ja Merimaa myös kouluttavat kuvaajia. He ovat järjestäneet muun muassa Helsingin Kameraseuralle Opi loistamaan mallinohjauksessa -kursseja.

– Ensin teimme Opi loistamaan kuvissa -verkkokurssin. Se on niille, jotka miettivät kuvaan tulemista ja miettivät miten pärjäisivät paremmin kuvaustilanteessa. Siinä on filosofiaa, psykologiaa ja ihan käytännön vinkkejä, Merimaa kertoo.

Naiset lohduttavat meitä kaikkia, jotka olemme valokuviin päätyneet: ei ole kuvauksellisia ja ei-kuvauksellisia ihmisiä, vaan kuvassa oleminen on taito, jonka voi oppia.

– On harha, että toiset onnistuvat kuvissa, minä en ikinä.

Stolt toteaakin, että jos henkilö on käynyt kuvattavana vaikkapa 1-vuotiaana ja seuraavan kerran ylioppilaaksi valmistuttuaan ja tämän jälkeen vasta viisikymppisenä, harjoitusta kuvattavana olemiseen ei ole kauheasti elämän aikana kertynyt.

Naiset korostavat, että myös valokuvaajien tulee altistua kuvattavana olemiselle, että voivat samaistua mallina olemiseen ja olla kuvattavan tukena kuvaustilanteessa. Tämän vuoksi he itsekin mielellään heittäytyvät kameran eteen.

Myös kokeneet mallit kaipaavat kuvaajan tukea. Merimaa kritisoi muotokuvausta, jota tehdään ”muka-dokumentaarisella” otteella ja jossa malli jätetään oman onnensa nojaan kuvaajan keskittyessä tekniseen suoritukseen.

– Kuvassa on ihminen, jonka pitäisi saada olevansa arvokas ja arvostettu. Osa ei tule tätä ajatelleeksi.

Maailma paremmaksi kuvilla

Kaksikko tukeutuu työssään muun muassa Frank Martelan filosofiaan merkityksellisyydestä.

– Kun ihminen tulee luokseni, hänelle on merkityksellistä, että hän saa hyvän kokemuksen semmoisesta, joka on aikaisemmin ollut kauhea kokemus tai pakkopulla. Minulle tulee siitä merkitystä, kun saan hänelle hyvän olon aikaiseksi, Merimaa sanoo.

Sama filosofia ulottuu omaan työhyvinvointiin sekä taideprojekteihin, joita he vievät eteenpäin päivätyönsä ohessa. Älä mahdu muottiin on projekti, johon he ovat kuvanneet ihmisiä mallinuken torson kanssa jo viiden vuoden ajan. Näitä ”tavoitemuotteja” meille syöttää niin yhteiskunta kuin me itsekin.

Älä mahdu muottiin oli alun perin kahden kuvauspäivän mittainen, ja sen suosio yllätti kaksikon täysin.

– Meille tuli kuvattavaksi 150 ihmistä.

Tämän jälkeen projekti on jatkunut 13 muun valokuvaajan kanssa ympäri Suomen ja myös New Yorkissa.

– Haluamme sillä näyttää, että kukaan ei mahdu siihen muottiin. Toiset saattavat mahtua fyysisesti, mutta eivät välttämättä henkisesti.

Projektin puitteissa on tehty yhteistyötä muun muassa syömishäiriöyhdistysten ja koulujen kanssa.

Toinen käynnissä oleva projekti on Selviytyjät ja auttajat, jota Stolt ja Merimaa ovat tehneet yhteistyössä Ensi- ja turvakotien liiton kanssa. Projekti alkoi vuonna 2020 lähisuhdeväkivallasta selviytyneille.

– Maailmaa voi parantaa yksi kuva kerrallaan. Jokainen kohtaaminen ja onnistunut kuvauskokemus parantaa sitä, Stolt sanoo.

Niinan ja Mirkun 15 vinkkiä mallinohjaukseen

  1. Ota kuvattava vastaan mahdollisimman kiireettömästi ja kiinnostuneena. Hänellä saattaa olla epävarmuuksia eikä hänellä välttämättä ole kokemusta kuvattavana olemisesta.
  2. Kuvaustilanne on vuorovaikutustilanne ja luottamuksen rakentaminen on tärkeää. Jos mahdollista, tutustu kuvattavaan ja juttele hänen kanssaan. Pikakuvaukset ovat haastavia, sillä samalle aaltopituudelle ei ole välttämättä helppoa päästä.
  3. Altistu itse kuvattavaksi. Kuvattavana oleminen parantaa sinua kuvaajana.
  4. Älä jätä kuvattavaa yksin vaan kerro hänelle mitä olet tekemässä ja miksi. Puhuminen rauhoittaa kuvattavaa ja hän ymmärtää, että kuvaaja tekee työtään. Yksi pahimpia tilanteita on, kun kuvaaja ottaa muutaman otoksen, katsoo niitä ruudulta pitkään hiljaa myhäillen eikä sano mallille mitään. Tällöin kuvattava helposti ajattelee, että hän ei onnistunut kuvassa.
  5. Asentopatteristo on tärkeä, että saa toimivia kuvia, sillä kaikki kuvausasennot eivät toimi kaikkien kanssa eivätkä kaikkiin kuvauslajeihin. Esimerkiksi glamourposeeraukset eivät toimi edustuskuvissa ja päinvastoin.
  6. Jo kymmenellä poseerauksella pääsee pitkälle. Jos haluat aloittaa yhdestä poseerauksesta, niin käännä malli 45 astetta kameran suunnasta sivuttain ja pyydä häntä nojaamaan vähän eteenpäin kasvot edellä kameran suuntaan.
  7. On kuvausasentoja, jotka toimivat suurimman osan kanssa. Voi olla, että kuvattavan kanssa pitää testata eri asentoja. Jos joku asento tuntuu vaikealta, siirry seuraavaan vaihtoehtoon. Mallia kannattaa myös liikuttaa ja kasvot rentouttaa välillä, että hymy ei hyydy.
  8. Hyväksy myös se, että kuvattavat ovat erilaisia. Kaikkia ei pysty rentouttamaan kuvauksen aikana.
  9. Kuvassa kolmiulotteisesta tulee kaksiulotteista: se, mikä on lähinnä kameraa korostuu. Tämä on hyvä huomioida ja käyttää hyväksi. Oli se sitten kasvot, peppu tai vatsa. Jos kuvattava seisoo tikkusuorana hieman taakse nojaten, hänen kasvonsa jäävät taka-alalle ja vatsa korostuu.
  10. Kannattaa ottaa paljon kuvia ja kannustaa mallia ottamaan eri ilmeitä. Usein monilla on niin sanottu turvailme: oli se sitten vakava ilme tai jopa omituinen irvistys.
  11. Vaihtele kuvauskorkeuksia ja käytä hyväksi perspektiiviä. Jos olet epävarma valaisija, älä valitse tilanteeseen nähden liian vaikeaa valaisua. Malli saattaa kyllästyä, jos rakennat valaisua pitkään.
  12. Miellyttävä kuvaustilanne on mallille tärkeämpi kuin pienet tekniset yksityiskohdat kuvassa. Kuvattavat tunnistavat sen, että kuvaaja on tehnyt parhaansa. Usein kuvaaja stressaa kuvan täydellisyydestä enemmän kuin malli. Kun kuvattava kokee, että hänet on huomioitu ja kuvaaja on tehnyt hänen kanssaan parhaansa, hän on tyytyväinen eikä välttämättä kiinnitä huomiota pienimpiin yksityiskohtiin.
  13. Joskus kuvattavalle voi näyttää kesken kuvauksen muutaman kuvan prosessin vahvistamiseksi, mutta kaikkia kuvia ei kannata käydä läpi. Kuvan näyttäminen saattaa myös helpottaa asennon hahmottamista kuvattavalle.
  14. Mallin ohjaaminen saattaa pelottaa, mutta uskalla pyytää häntä tekemään asioita niin, että saat oman näkemyksesi esiin. Vaikka henkilö olisi kokenut kuvattava, hän voi nähdä itsestään aivan uusia puolia kuvaajan näkemyksen kautta.
  15. Moni kuvausharrastaja pääsee ottamaan myös ryhmäkuvia sukujuhlissa.

Jos joku ei halua olla kuvassa, älä pakota häntä siihen. Keskity ennen kaikkea siihen, että kaikkien kasvot näkyvät kuvassa: jos henkilö näkee kameran, hänen kasvonsa näkyvät myös kuvassa. Tee ryhmän keskelle näkymätön linja, jonka molemmin puolin henkilöt asettuvat hieman kulmittain kohti kameraa siten, että pisimmät eivät peitä lyhyempiä kuvattavia. Pyydä kuvattavia katsomaan kameran linssiin, pitämään silmät auki ja hymyilemään.

Bonusvinkki: Harjoittele, heittäydy, ota tilanne haltuun antamalla selkeät ohjeet ja ennen kaikkea: pidä hauskaa.

Kuka

Niina Stolt & Mirkku Merimaa

ammattivalokuvaajat, Ihana Elämys & Studio Onni

instagram.com/niinastolt
instagram.com/mirkkumerimaa
instagram.com/ihanaelamys
instagram.com/alamahdumuottiin

facebook.com/ihanaelamys
facebook.com/studioonni
facebook.com/alamahdumuottiin

www.ihanaelalmys.fi
www.studioonni.com
www.alamahdumuottiin.fi

Ihana Nainen -näyttely 1.–28.2.2023 Rajala Galleryssa Helsingissä.