Designyritys modernisoi kasviokuvia

Kirjoittanut 16.8.2017

Ystävysten designyritys modernisoi vanhanajan kasviokuvia.

Lakka, metsämansikka, kanerva. Tutut kasvit on aseteltu mustaa taustaa vasten aina juuriaan myöten. Niistä herää muistumia vanhanajan kasviokuviin.

Kuvien takana on kahden ystävän designbrändi Flora of Finland, joka nostaa Suomen luonnonvaraiset kasvit pääosaan. Laura Rautjoen ja Anna-Mari Lämsän valokuvausprojekti käynnistyi keväällä 2016.

– Kasviokuvien inspiraatio heräsi, kun Laura näki Jyväskylässä sähkömuuntamoon maalatun metsämansikan kuvan. Hän alkoi pohtia, miten saman voisi toteuttaa valokuvaten. Keskustelimme aiheesta, ja samalta istumalta syntyi päätös kehitellä oma luonnossa mukana kannettava studio ja taiteellistaa ja modernisoida kasvio Instagramiin, he muistelevat.

Kaksikko valitsee mukaan tulevat kasvit intuitiolla, visuaalisuus edellä. Kasviokuvausretkillä Laura hoitaa valokuvaamisen ja Anna-Mari valitsee ja asettelee kasvit studioon.

– Olemme sopineet, ettemme paljasta studiomme sisältöä. Sillä juuri tekniikkamme mahdollistaa kasvien kuvaamisen vain minuutteja poimimisen jälkeen, he vastaavat kysymykseen kuvauksen yksityiskohdista.

Tällä hetkellä Flora of Finland -tuotemerkin alla on julisteita, sisustuskortteja, keittiöpyyhkeitä ja lasitauluja. Huhtikuussa 2017 tuotteet voittivat Best Gift from Finland -kilpailun.

– Tuotteemme ovat saaneet lämpimän vastaanoton ja kiinnostusta myös kansainvälisesti. Mahtavinta työssämme on, kuinka kuvamme puhuttelevat niin lapsia kuin iäkkäämpiäkin. Koemme myös opetuksellisen aspektin myötä tekevämme kulttuurihistoriallisesti merkittävää työtä ja haluammekin tuoda luontoa lähemmäs ihmisiä. Meitä on alusta asti kannustettu paljon, josta olemme todella kiitollisia.

Työparin viisi lasitaulukuvaa on tällä hetkellä esillä Sipoon Gumbostrand Konst & Formin kesänäyttelyssä, joka kestää 3.9. asti.