Ensimmäinen maailmanlaajuinen valokuvaajan kanssa tehty yhteistyömallisto julkistettiin 18. syyskuuta. Kyseessä on Zaran kollaboraatio muotikuvaaja Steven Meiselin kanssa, joka ei Suomen neljään myymälään yltänyt.
Perinteisesti muotikollaboraatioissa on kysymys julkisuudesta. Pikamuotiketjut, jotka olivat kilpailleet lähinnä kopiointinsa nopeudella, keksivät tasa-arvovallan eli myynnin lisäämisen eksklusiivisilla pikakampanjoilla. Huippusuunnittelijat saavat puolestaan näkyvyyttä ja uusia yleisöjä.
Mikä johti valitsemaan keulakuvaksi seitsenkymppisen kuvaajan, jonka kultaiset päivät olivat 90-luvulla? Julkisuus se ei ainakaan ollut -introverttinä tunnettu Meisel ei tullut paikalle edes kokoelmansa julkistukseen.
Meisel aloitti muotipiirtäjänä, josta päätyi kuvaamaan malleja, josta tie Voguen kansia tekemään oli harvinaisen lyhyt. Madonnan kaveruus ei ole asioita ensisijaisesti hidastanut -Meisel teki sitten Madonnan kanssa pehmopornokirjan nimeltä Sex, molempien ”rankalta” kaudelta.
Mikään kansan huulilla oleva julkkis Meisel ei, hassuista karvahatuistaan huolimatta, ole ollut -julkkiskuvajien top 10-listat täyttävät leibovitzit ja lachapellet.
Meisel on kuvannut Zaran kampanjoita vuosikaudet ja saa tästäkin kierroksesta varmasti leiviskänsä. Inditex, Zaran emoyhtiö, järjesti Meiselille ison näyttelyn päämajaansa A Coruñaan, Espanjan Forssaan. Zara on jäänyt julkisuudessa H&Mn kollaboraatioiden varjoon, mikä Inditexia, maailman suurinta pikamuotivalmistajaa saattaa harmittaa. Siksi Meisel-kokoelma on julkistettu näyttävästi popup-kaupoissa New Yorkin ja Lontoon muotiviikoilla.
Inditexille Meisel on väline. Meiselin mukana Zaran kampanjaan tuli kaveripohjalta jättipotti, toinen toistaan tykimpiä malleja: Linda! Amber! Eva! Gigi!
Asiaan vaikuttaa myös muodin konservatiivinen olemus: kertaustyylit seuraavat toisiaan kuin vuodenajat ja nyt on 90-luvun vuoro. Enimmäkseen Meiselin omasta vaatekaapista kerätty kokoelma on kokomustissaan erittäin 90-lukua, kuin joukkoistettua Ville Valoa.
Loppujen lopuksi kyse on vain samaistumisesta: Meisel-brändatty huivi kaulassa (295 SEK) voi kuvitella olevansa etunimimalli Meiselin mustavalkoisessa kuvassa.
Joka kertaa Avedonin valaisua, minkä voi itse todentaa Meiselin Linda Evangelista-kirjasta (1 795,00 SEK).
Tuomo Manninen
Kirjoittaja on valokuvaaja, jolla on jossain H&M x Lagerfeldt-farmarihousut.
Kommentointi on suojattu Google reCAPTCHA:lla, jota koskevat Googlen yksityisyyskäytännöt ja käyttöehdot.