Banksy ja Andy – Ajankohtaiset!

Kirjoittanut 27.5.2021

Otsikkokuvan muraalissa Helsingin Pasilassa on Andy Warhol (1928–1987) kuuluisine sitaatteineen 15 minuutin kuuluisuudesta. Päälle maalatun lisäyksen sarkasmi tuo mieleen Banksyn Uusi oivallus – tai ehkä jo vanhastaan tunnettu meemi. Yläpuolella valvontakamera.

Warholin ja Bob Dylanin kuvataidetta esittelevä näyttely avautuu 12. kesäkuuta Helsingin Messukeskuksessa – eli vain muutaman sadan metrin päässä!

Banksy on jo nyt ajankohtainen Mäntän näyttelyn takia. Sen innoittamana Pasilassa lienee salaa hiippaillut ”varabanksy”, vaikkapa hengenheimolainen kotoisista taidepiireistämme, tekemässä tuon salaa, luvallisten ja kaupungin jopa tukemien Pasilan seinien graffititeosten joukkoon. Haluaako hänkin salata henkilöllisyytensä? Banksyhän itse pysyttelee tiukasti tuntemattomana. Oikea Banksy on Britanniassa etsintäkuulutettu laittomista tempauksistaan. Hänet tunnetaan myös Robin Hoodin modernina rikkaana versiona, arvostettuna hänen hyväntekeväisyystempauksiensa takia.

Kuten poikien seikkailukirjoista muistamme, Nottighamin paha sheriffi vainosi Robin Hoodia. Tuhat vuotta myöhemmin nykyrobin maalasi Nottinghamiin asukkaiden iloksi muraalin. Mutta ah ja voi! – Se kuitenkin myytiin rikkaalle ostajalle!

Warhol, Banksy, valokuva, Isoveli

Warhol pilkkasi elitistisiä taidekäsityksiä. Hän halusi nostaa arvoon arkiset Brillo-paketit ja Campbell-säilykepurkit klassisten taideteosten rinnalle, uniikkien rinnalle monisteet, juhlavan rinnalle banaalin. Olipa tuo em. tokaisu Warholin tai ei, digitaalinen someaika hänen jälkeensä sitä vain levitti ja korosti. Väärä Kurkku kirjoittikin 20.12.2017 internetin ja somen kyvystä synnyttää ”maailmanmainetta” tavalla, josta Warhol olisi voinut ollut haltioissaan ”demokratisoidessaan” varttitunnin kuuluisuutta.

Mutta olisiko Warhol nähnyt tulevan internetin ja sen kuvatulvan riskit? Valokuva ei ole enää vain suoran propagandan tunnistettava väline. Kesti kauan havahtua siihen, miten somea voidaan käyttää maailmanpolitikassa. Vasta aluillaan on somen piilovaikutusten ymmärtäminen. Isot Veljetkin vasta harjoittelevat niiden ovelaa hienovaraisuutta.

Mikä on huikeasti paisuneen kuvamassakulttuurin vaikutus?  Entä mikä on markkinoinnin salaisten algoritmien merkitys kuvien ja niiden piilovaikutusten levittäjänä?  Emme vielä tiedä. Jos kuka tahansa voi tulla kuuluisaksi, jokaisella on myös oikeus olla ”tasa-arvoisesti” yhtä tärkeä uusien Isojen Veljien alamainen, maailmanlaajuisten somejättien vaikutuksen ja – esimerkkejä jo on epädemokraattisista maista – valtaapitävien valvonnan kohde. Big dataa ja sen käyttömahdollisuuksia kertyy meistä jatkuvasti lisää.

Siitä Pasilan ”varabanksy” haluaa varoittaa.