Yksi tärkeimmistä ihmisen näköaistin muistiväreistä on ihon väri. Valokuvassa iho ei kuitenkaan aina toistu luonnollisen sävyisenä. Onneksi korjaus on helppo tehdä Photoshopissa.
Meidän on helppo tunnistaa lukuisia värejä: taivaansininen, metsänvihreä, sitrushedelmien keltaiset ja oranssit sävyt. Niitä kutsutaan muistiväreiksi. Yksi tärkeimmistä muistiväreistä on ihon väri – tai itse asiassa mitkä tahansa useista ihonvärin eri sävyistä.
Tämä artikkeli on tilaajille
Kirjaudu sisään tai osta käyttöoikeus palveluun. Painetun lehden tilaajana sinulla on lukuoikeus artikkeliin – valitse Kirjaudu.
Jos yo. artikkelin värimallikuvan kopioi ja avaa PS:ään, niin paletin värimallien CMYK-arvot poikkeavat tekstin mukaisista. Mistähän se oikea värimallitiedosto löytyisi?
No , eihän tuo värimallien teko ole vaikeaa. Ne kannattaa tehdä samassa väriavaruudessa, jossa itse kuvia käsittelee. Konversio väriavaruudesta toiseen muuttaa arvoja jonkin verran.
Hei!
Kiitos kommentistasi. Kyllä tuo on ihan se oikea värimallitiedosto.
Huomaamassasi ilmiössä ei itse asiassa ole mitään ihmeellistä. Se johtuu kokonaan eri värijärjestelmien välisistä eroista ja siitä, miten Photoshop käsittelee muunnoksia eri värijärjestelmien välillä. Käytännössä ainoa tapa saada värimallien cmyk-arvot pysymään täsmälleen samoina olisi luoda mallitiedosto alun perin cmyk-avaruudessa ja sen jälkeen pitää se jatkuvasti cmyk-muodossa. Heti, kun tiedoston siirtäisi esimerkiksi osaksi rgb-kuvaa, nuo värimallien mitta-arvot muuttuisivat jonkin verran.
Koska valokuvia yleensä käsitellään rgb-muodossa, värimalli on luotu jo alusta alkaen rgb-tiedostoksi, johon nuo värikentät on sitten täytetty tekstien mukaisia cmyk-arvoja käyttäen. Photoshop on tässä vaiheessa laskenut omilla muunnosalgoritmeillaan väreille lähimmäksi osuvat rgb-arvot. Jos nyt mittaat värejä cmyk-arvoina tai teet tiedostolle muunnoksen rgb-avaruudesta cmyk-avaruuteen, Photoshop joutuu laskemaan uudet muunnosarvot ja etsimään mielestään lähimmät vastaavat väriarvot. Koska rgb- ja cmyk-värijärjestelmien värinmuodostuslogiikka on melkoisesti toisistaan poikkeava, eroja syntyy väkisinkin eikä suoraa takaisinlaskentaa alkuperäisiin arvoihin pysty tekemään.
Silmin tarkasteltuna mahdolliset erot värisävyjen välillä ovat kuitenkin yleensä niin pieniä, ettei niillä oikeastaan ole käytännön merkitystä.
Parhain terveisin
Jari Tomminen
Hei,
Missä tämä jutussa kerrottu linkki on?
Moi!
Voit avata värisävymallin jutun alussa olevasta kuvakarusellista isommaksi ja kopsata sen sitten itsellesi.
Parhain terveisin
Jari Tomminen